En kvinna kramar om en hund
Avi Naim/Unsplash

I hyresavtalet står det att jag inte får ha inneboende. Är det sant?

Hyresvärden är kanske inte så förtjust i att någon bor inneboende hos dig. Men vad säger lagen? Här kan du läsa vilka rättigheter och skyldigheter du har gentemot din hyresvärd i en sådan situation.

Du har rätten på din sida - du får ha inneboende oavsett vad hyresavtalet säger. Men det är viktigt att känna till att det är du som är ansvarig för lägenheten och för alla som vistas i den. Om din inneboende exempelvis orsakar en skada är det alltså du som ansvarar för reparationen.

Gränsen mellan en inneboendesituation och en andrahandsupplåtelse kan vara oklar. Du behöver ett tillstånd om du inte använder din lägenhet som din fasta bostad eller som ett nödvändigt bostadskomplement.

För att det ska räknas som ett nödvändigt bostadskomplement ska bostaden användas i samband med arbete eller studier och du ska övernatta i lägenheten 2–3 dagar i veckan alternativt 80–100 dagar per år. Lägenheten ska dessutom ligga utanför pendlingsavstånd från din permanenta bostad.

Även om du generellt sett inte behöver ett samtycke från hyresvärden för att få ha en inneboende är det inte helt riskfritt om du tänker hyra ut till många inneboende samtidigt, eller till flera olika inneboende under relativt kort tid. Din uthyrning får nämligen inte riskera att medföra olägenheter för andra boende eller hyresvärden, till exempel i form av kraftigt ökat slitage i lägenheten eller spring i huset av människor som är okända för dina grannar. Uthyrningen får inte heller likna hotellverksamhet. Läs mer om att hyra ut via Airbnb och liknande uthyrningssajter.

Kom också ihåg att du inte får ta ut högre hyra av din hyresgäst än vad du själv betalar i hyra! Om du hyr ut en del av din lägenhet ska hyran motsvara en proportionerlig andel av din egen hyra i förhållande till hur stor del av lägenheten du hyr ut. Du får göra påslag för möblering och annan utrustning (maximalt 15 % av hyran om du hyr ut fullt möblerat), samt för faktiska kostnader för andra nyttigheter som ingår. Du riskerar att förverka din hyresrätt om du tar ut för hög hyra, och detta gäller även om du hyr ut till inneboende.

Som medlem i Hyresgästföreningen kan du alltid kontakta oss om du vill ha mer information.