Marknadshyra
Johan Öhman
Med marknadshyra chockhöjs hyran i Göteborg

Om marknadshyror skulle införas i Göteborg riskerar hyrorna att höjas med i genomsnitt 32-50 procent. Samtidigt skulle utrymmet för annan konsumtion minska med omkring 10 procent för Göteborgs hyresgäster. Det framgår av de beräkningar analysföretaget Ramböll gjort på uppdrag av Hyresgästföreningen.

- Vi har länge varnat för konsekvenserna om ett system med renodlad marknadshyra skulle införas i Sverige, säger Pedram Kouchakpour, regionchef för Hyresgästföreningen i västra Sverige. Men det är först nu vi har svart på vitt på hur allvarliga effekterna skulle bli både för enskilda människor och för samhällsekonomin i stort.

Av Rambölls rapport framgår att genomsnittshyran för en tvårummare på 57 kvadratmeter i Göteborg i dag är 5 500 kronor. I ett system med marknadshyra skulle samma lägenhet i stället landa på 7 300-8 300 kronor i månaden.

Hyrorna skulle bli som högst i Linnéstaden och Centrum där motsvarande lägenhet som mest skulle kunna kosta upp till 9 900 kronor i månaden.