Foto på en folksamling med plakat där det står "Nej till marknadshyra"
Erik Yngvesson

Hyresgästernas valrörelse i Västra Sverige

Den 11 september är det dags för val i Sverige. Vi vill att hyresgästernas frågor ska höras inför det stundande valet. Häng med i hyresgästernas valrörelse!

Valet 2022 närmar sig och Hyresgäst­föreningen region Västra Sverige kommer självklart att vara aktiv i valrörelsen och driva bostadsfrågor. Valrörelsen avgör ju inte bara vilka som kommer styra i riksdag, regioner och kommuner, utan också vilka politiska frågor och vallöften som kommer stå i centrum under den kommande mandatperioden.

Våra krav på politiken är:

• Ja till fler hyresrätter som alla har råd att bo i – inte färre! I Göteborg har den styrande borgerliga alliansen bestämt att kommunala bolag ska jobba för att fler hyresrätter ombildas till bostadsrätter. Det skulle leda till färre hyresrätter som många har råd att efterfråga. Centrala delarna av staden skulle bli mer segregerade och kommunen skulle få svårare att ta sitt bostadsförsörjningsansvar.

Läs mer om ombildningsfrågan här och här kan du läsa vad partierna i Göteborg tänker kring ombildningar
  • Ja till hållbara renoveringar och stopp för renovräkning. Många bostadsområden är i behov av renovering, men det får inte ske på bekostnad av människor och miljö. Ingen hyresgäst ska tvingas flytta för att hyran chockhöjs när fastigheten rustas upp. Därför behövs statligt stöd till upprustning, stärkt ställning för hyresgäster vid omfattande renovering samt förbättrade möjligheter för bostadsbolag att skattefritt fondera pengar till underhåll.
  • Ja till fler bostäder med lägre hyra. Sverige lider av en omfattande bostadsbrist som sätter stopp för unga att flytta hemifrån, familjer från att bildas och äldre att hitta en anpassad bostad. Det har under lång tid byggts för lite och det som byggs är ofta väldigt dyrt. Därför behöver det statliga investerings­stödet återinrättas och utvecklas till ett förmånligt bygglån för att ytterligare öka bostadsbyggandet.

• Ja till rättvisa skatter mellan ägt och hyrt. Staten lägger många gånger mer på skattesubventioner till de som bor i bostadsrätt och villa jämfört med oss i hyresrätt. Som en följd av skatteorättvisan är en nybyggd hyresrätt upp till 2 500 kronor dyrare i månaden än motsvarande bostadsrätt. Dessutom leder den ekonomiska orättvisan till dyrare underhåll av hyresrätter och bidrar i längden till ombildning av hyresrätt till bostadsrätt. Därför behövs en skattereform som skapar rättvisa mellan ägt och hyrt boende.

vår nationella valsida kan du läsa mer om våra valfrågor och vår bostadspolitik.

Tillsammans kan vi göra skillnad

Tillsammans lyckades vi sätta stopp för marknadshyrorna. Tillsammans kan vi också sätta press på politiken att garantera alla rätten till en trygg bostad och se till att bostadsfrågorna blir viktiga i valrörelsen.

Men för att påverka behöver vi vara många och därför bjuder vi nu in alla medlemmar att vara med i Hyresgäst­föreningens valrörelse.

Följ länken och anmäl dig om du är intresserad av att bidra i valrörelsen. Varje insats är viktig!

Allt eftersom valrörelsen fortsätter kommer vi uppdatera den här sidan och du kommer kunna läsa mer om aktiviteter, utbildningar och vår bostadspolitik!

Blockerat innehåll.