Kurs
Hyresgästföreningen

Kurser för dig som är förtroendevald

Välkommen till region Sydosts bildningsprogram! Bildningsprogrammet innehåller gratis kurser för dig som medlem och/eller förtroendevald i Östergötland, Jönköping, Kalmar, Kronoberg och Blekinge län. Utbudet kommer fyllas på efterhand. Här hittar du kurser du kan gå tillsammans med andra fysiskt eller digitalt. Scrolla ner så ser du fler kurser. Utbudet fylls på efterhand.

Förhandlingsdelegation

Delegatutbildning steg 1 och 2, Nässjö 21-22 januari

Målgrupp: Nuvarande eller blivande förhandlingsdelegater samt förhandlingsansvarig i en styrelse. I mån av plats kan även övriga förtroendevalda delta.

I utbildningen får du grundläggande kunskaper i hyresförhandling. Du får lära dig mer om vad som styr en hyresförhandling, syfte och mål, samt en inblick i Hyresgästföreningens och hyreslagens historia.

Du får kunskaper kring hur en förhandlingsdelegation fungerar, vilka uppgifter och roller som ingår och vad som styr arbetet i form av lagar, regler och värderingar. Du får även grundläggande kunskaper kring hur det går till att förhandlina, olika förhandlingsstrategier med mera.

Det är en intern utbildning som genomförs med personal från Hyresgästföreningen. Som delegat bör du ha genomfört Lärkans utbildningar:

• Välkommen till Hyresgästföreningen
  • Nyfiken på hyresförhandlingar
  • Grundutbildning för förhandlingsdelegater

Klicka här för att komma till Lärkan

Anmälan
Görs via e-post till utbildning.sydost@hyresgastforeningen.se senast 18 december.

Hyresgästföreningen samarbetar med ABF och kommer skicka över deltagarförteckning innehållande personuppgifter inklusive personnummer till ABF efter genomför kurs. Om du inte vill att dina personuppgifter skickas, notera det i samband med anmälan.

Regionen betalar för förlorad arbetsförtjänst, mot uppvisande av arbetsgivarintyg. Resa sker i första hand via tåg, vänligen ange avreseort vid anmälan. För den som inte kan resa med tåg sker samåkning i möjligaste mån och du har rätt till reseersättning.

Tillfällen
Kursen genomförs under två dagar i Nässjö.

• Start: 21 januari 2023 kl:10:00
  • Slut: 22 januari 2023 kl:15:00
Tjej som funderar
Hyresgästföreningen

Kurser genom ABF

Under hösten erbjuder ABF olika föreläsningar och eftersom Hyresgästföreningen har samarbetsavtal med ABF så tillåter det dig som är förtroendevald att delta gratis. Du behöver inte anmäla dig utan det är bara att ansluta via en möteslänk när det är dags. Du väljer alltså själv om du vill droppa in och bara lyssna eller om du vill vara aktiv.

På gång just nu:

Kort om konflikt 30 november kl:13:00-14:00
Konflikter kan ta extremt mycket tid och energi. Vad är det som gör att en konflikt uppstår? Vi går igenom grundläggande teori och skickar med praktiska tips.

Kort om lärande 13 december kl:13:00-14:00
Vi går igenom teorier och begrepp för att reflektera kring och diskutera lärande. Så klart försöker vi också översätta detta till praktiska tips och tricks.

Klicka här för möteslänk och mer information om varje föreläsning