Syd-osthögdalen
Jan Backman

Kommuner med dyrast och billigast elnätsavgift i Stockholms län

Elnätspriset har efter fem års höjningar börjat sjunka, sett till medelpriset i landet. Men avgiften skiljer sig stort mellan Sveriges kommuner. Nio kommuner ligger i topp som dyrast i Stockholms län medan Nykvarn och Södertälje är billigast. Det visar Nils Holgerssongruppens kartläggning av elnätsavgifterna.

Botkyrka, Haninge, Huddinge, Salem, Sigtuna, Solna, Sundbyberg, Tyresö och Värmdö är de kommuner som har den dyraste elnätsavgiften i Stockholms län – cirka 3 650 kronor per år för en genomsnittlig lägenhet. Billigast är det i Nykvarn och Södertälje, där kostnaden är drygt 2 100 kronor per år.

I 8 av länets 26 kommuner har elnätsavgiften höjts mer än konsumentprisindex, som just nu ligger på 0,6 procent. Den största höjningen, på nära 5 procent, har de boende i Nacka kommun fått. Sett över fem år har hushållen i Stockholms län fått en avgiftshöjning på drygt 27 procent.

– Det handlar om stora ökningar av avgiften från ett år till ett annat och kan slå hårt mot enskilda hushåll. Den här ryckigheten är precis det vi behöver komma bort ifrån – eventuella höjningar av avgiften bör göras över tid, säger Hans Dahlin, ordförande Nils Holgerssongruppen.

En sänkning på totalen
Efter flera år av kraftigt höjda elnätsavgifter, elnätsavgifterna höjdes med 27 procent mellan 2014 och 2019, visar årets Nils Holgerssonrapport en försiktig sänkning med 0,4 procent. Men det är stora skillnader i elnätspris mellan Sveriges 290 kommuner. I 35 procent av kommunerna har avgiften höjts mer än KPI. Att medelpriset sjunker på totalen beror på att Eon har sänkt elnätsavgiften kraftigt i 35 kommuner.

– Vi har i ett flertal år pekat på orimliga höjningar av elnätsavgifterna. I år ser vi för första gången på fem år att den uppåtgående kurvan har brutits, vilket är en mycket god nyhet för de svenska hushållen. Från och med i år har vi dessutom en ny elnätsreglering på plats som ska ge mer välavvägda intäktsramar för elnätsföretagen. Nu är det viktigt att den behålls och efterlevs, säger Hans Dahlin.

Trenden med sänkta priser ser dessutom ut att hålla i sig och förstärkas. Under våren har Ellevio och Vattenfall genomfört eller aviserat sänkningar som berör många kommuner.

I tabellen nedan rangordnas kommunerna i Stockholms län utifrån elnätspriset för 2020. Alla uppgifter är inklusive moms.

25-årsjubileum för rapporten
Nils Holgerssongruppen har jämfört kostnaderna för sophämtning, vatten och avlopp, el och uppvärmning för svenska hushåll under 25 år. Rapportens syfte är att redovisa de prisskillnader som finns mellan olika kommuner och målet är att skapa debatt som kan leda till mer rimliga priser för kunderna. I undersökningen ”förflyttas” en bostadsfastighet genom landets samtliga 290 kommuner för att jämföra kostnaderna för de nyttor som alla hushåll behöver betala för.

Gruppens medlemmar är Bostadsrätterna, Hyresgäst­föreningen, Riksbyggen, Sveriges Allmännytta och HSB Riksförbund.

Fakta: Så har elnätspriset beräknats
I undersökningen har den årliga elnätsavgiften, enligt de priser som gällde den 1 januari 2020, beräknats för typhuset i Nils Holgersson-rapporten med 15 lägenheter. Varje lägenhet har ett 16A säkringsabonnemang och en årlig elförbrukning på 2 300 kWh. Huset har ett gemensamt fastighetsabonnemang på 35A och 15 000 kWh/år. För varje huvudort i kommunen har ett medelvärde redovisats i öre/kWh inkl moms utifrån den totala elnätskostnaden för typhuset. Energiskatten för el som finns med på fakturan från elnätsföretagen är inte inkluderad.

Läs hela rapporten på nilsholgersson.nu

Kontaktuppgifter och mer information hittar du på nilsholgersson.nu