kvinna vattnar växter i växthus
Framtidsrörelsen Hyresgästföreningen

Lokala kurser och kurser vid förfrågan

Här hittar ni information om kurser som anordnas lokalt av föreningarna själva och kurser som vid förfrågan går att boka med regionkontoret.

Mötesplats
Hyresgästföreningen

Lokala kurser

Här hittar ni information om kurser som anordnas lokalt av föreningarna själva. Planerar ni i er förening en kurs och vill att den ska synas här? Hör av er till Roger Grönroos.

Tillgänglighet
Är ni i er lokala Hyresgästförening intresserad av och vill veta mer om tillgänglighetsfrågor? Exempelvis tillgängligheten till er lokal, gårdar och utemiljö. Hör av er verksamhetsutvecklare Kerstin Krebs som är kunnig inom området och kan hjälpa er med tips och kontakter.
Kontaktperson:kerstin.krebs@hyresgastforeningen.se

Första hjälpen, hjärt- och lungräddning och hemberedskap
Civilförsvarsförbundet erbjuder kostnadsfritt 1–2 timmar hemberedskap eller 4 timmars utbildning med hemberedskap, första hjälpen och hjärt- och lungräddning. En instruktör kommer ut och håller utbildningen i era lokaler. Läs mer på civil.se/kurser/din-trygghet/

Röda Korset kan också komma ut och hålla kurs för en låg kostnad. De erbjuder kurser i första hjälpen och hjärt- och lungräddning med olika längd. Läs mer på rodakorset.se/forsta-hjalpen/privatpersoner-och-ideella-foreningar/

Kurser vid förfrågan

Följande kurser går att boka med regionkontoret. Hör av er till oss så kan vi komma överens om ett datum då vi kan hålla kurs via videolänk. Naturligtvis är det helt gratis! Vill ni själva hålla kurs har vi material inom många olika områden som ni kan använda. Exempelvis introduktion till Hyresgästföreningen, valberedning, att hålla möten, värva medlemmar och mycket mer.

Rättigheter och skyldigheter i hyresrätt

Vad kan jag kräva av min hyresvärd och vad förväntas av mig som hyresgäst? Under kvällen diskuterar vi rättigheter och skyldigheter utifrån några av de vanligast förekommande frågorna till region Stockholms juridiska enhet. Till exempel: brister i boendet, hyresavtal, lägenhetsbyte, störningar, andrahandsuthyrning och miljökrav.
Målgrupp: Medlemmar och förtroendevalda i Hyresgästföreningen
Kontaktperson: Roger Grönroos

Valberedning för lokala Hyresgästföreningar

Vill ni i föreningsstyrelsen på kommun/stadsdelsnivå hålla en träff för valberedare i lokala Hyresgästföreningar i ert område?  Eller sitter ni kanske i en lokal Hyresgästförenings valberedning och vill veta mer om ert uppdrag? Hör av er till oss! Vi har material som ni kan använda och kan också medverka om så önskas.
Målgrupp: Lokala Hyresgästföreningar
KontaktpersonRoger Grönroos