Tjej vid dator
Mostphotos

Apparna för digitala årsmöten

När du har anmält att du vill vara med på årsmötet är det dags att se till att tekniken som behövs fungerar. Det finns två olika system du behöver för att kunna delta. Microsoft Teams är det program Hyresgäst­föreningen betalar för att kunna använda till videomöten och vi har valt Mentometer för att kunna rösta under möten. Läs vidare på den här sidan för instruktioner kring programmen och hur du använder dem för att delta på ditt årsmöte.

Microsoft Teams

Du måste inte skapa ett konto för att delta genom Microsoft Teams, men det underlättar. Om du inte redan har ett konto kan du se hur du går till väga för att skapa ett i videon nedan.

Blockerat innehåll.

I videon nedan finns en fullständig guide till hur du använder Microsoft Teams. Videon går igenom både vad du ska göra för att koppla upp dig på mötet, men även hur du använder appen när mötet väl är igång.

Blockerat innehåll.

Mentometer

På ett årsmöte genomförs flera omröstningar, och vi kommer främst göra dessa genom acklamation - att säga rakt ut vad vi röstar. Men för vissa omröstningar kan det vara så att vi måste räkna rösterna anonymt, och för det använder vi appen Mentometer.

Du som är anmäld till årsmötet bekräftast som medlem av oss och kommer få en länk utskickad till dig innan årsmötet. Du använder länken för att komma till ett digitalt röstningsverktyg. Du får inte dela den länken, då den är unik för dig. Väl inne i röstningsverktyget röstar du genom att klicka på olika siffror - och vad siffrorna betyder berättar vi på årsmötet.

Bild på tre mobiler som är inloggade i Mentometer. På skärmen visas en röstdosa med siffrorna 0-9 och en liten skärm som visar olika meddelanden kopplat till röstningen.
mentometer.nu