Vy över Östersund från skidbacken på Frösön
Birgitta Gustafsson

Hyrorna klara för Östersundshems hyresgäster

Hyresförhandlingen mellan det kommunala bostadsbolaget Östersundshem och Hyresgäst­föreningen är klara. Bostadsbolaget höjer hyrorna i snitt med 3,8 procent från och med den 1 mars.

- Hyres­förhandlingar avgörs alltid bäst vid förhandlingsbordet och det är glädjande att vi äntligen lyckats komma överens om en, utifrån förutsättningarna rimlig hyreshöjning. Överenskommelsen visar att Östersundshem i det svåra ekonomiska omvärldsläge som råder, är villiga att ta ansvar för sina hyresgäster, säger Hyresgäst­föreningens förhandlare Hasse Dahl.

Nyproducerade lägenheter höjs med i snitt 2,6 procent och det äldre beståndet med i snitt 4,15 procent. Överenskommelsen omfattar totalt cirka 3470 lägenheter. Inför förhandlingen yrkade bolaget på en hyreshöjning på 5,55 procent.

Så här räknar du ut din nya hyra

För dig som bor i Östersundshems äldre bestånd

Din nuvarande hyra x 1,0415 = din nya hyra

För dig som bor i Östersundshems nyproducerade bestånd