Två män skakar hand med varandra
Pixabay
Parterna är överens i årets hyresförhandling.

Förhandlingarna klara för Årehus hyresgäster

Hyres­förhandlingarna om 2023 års hyror är nu klara för Årebostäders hyresgäster. Bostadsbolaget höjer hyrorna med 3,3 procent från och med den 1 januari 2023.

Nu är hyres­förhandlingarna klara mellan Hyresgäst­föreningen och allmännyttiga Årehus. Den generella hyreshöjningen landade på 3,3 procent från årsskiftet, en rejäl sänkning av bolagets ursprungliga krav som låg på 7,01 procent. I överenskommelsen ingår även ett påslag om 0,2 procent för vissa lägenheter, som syftar till att utjämna stora skillnader i hyresnivå inom beståndet.

Trots historiskt höga krav visar överenskommelsen att det ändå går att landa på rimliga nivåer om parterna tar ett gemensamt ansvar.

Anne-Christine Strömberg, ordförande Hyresgäst­föreningen Storsjöbygden

– Utifrån förutsättningarna är detta en bra överenskommelse. I dessa tider med ökade levnadskostnader är det naturligtvis inte roligt att även hyran höjs, många av våra medlemmar har inga eller ytterst små marginaler kvar. Därför är det glädjande att det går att kompromissa och dela på den svåra ekonomiska bördan, säger Anne-Christine Strömberg, ordförande i Hyresgäst­föreningen Storsjöbygden.

Så här räknar du ut din nya hyra

Din nuvarande hyra x 1,033 = din nya hyra.

Lägenhet med påslag för att utjämna skillnader i hyresnivåer.

Din nuvarande hyra x 1,035 = din nya hyra.