En kvinna  sitter i en soffa med en filt runt kroppen.

Dyrare att bo varmt - priset för fjärrvärmen ökar

Fjärrvärme är ett miljövänligt sätt att värma upp bostäder, men det har blivit dyrare än någonsin. Under 2023 har priserna gått upp med 8 procent i genomsnitt i Norrbotten. Det är lika mycket som i hela Sverige. Men det är stor skillnad mellan olika kommuner i Norrbotten.

Läs hela undersökningen här

De som höjer priset mest är Kalix och Jokkmokk. Där blir fjärrvärmen 14,6 procent dyrare. Det blir också mycket dyrare i Pajala och Gällivare, där priset går upp med 13,7 och 13,1 procent. I Arjeplog är priset detsamma som förra året.

– Vi har aldrig sett så stora prishöjningar på fjärrvärme som i år. Det påverkar kunderna mycket när det blir så mycket dyrare på kort tid, säger Louise Wall. Hon är ordförande i Nils Holgerssongruppen, som har gjort en undersökning om fjärrvärmepriserna.

– I Norrbotten är det dyrast att ha fjärrvärme i Gällivare och Jokkmokk. Billigast är det i Luleå och Piteå. Det är också stor skillnad mellan högsta och lägsta pris i länet. Gällivare har nästan 80 procent dyrare fjärrvärme än Luleå. Man kan inte välja vilket företag som ska leverera fjärrvärmen till sitt hus. Det beror på var man bor. Därför tycker vi att kunderna behöver mer skydd mot höga priser, säger Louise Wall.

– Fjärrvärmemarknaden är svår att förstå. Vi vill att regeringen ska undersöka hur kunderna kan få mer makt och komma med förslag som gör det bättre för dem, säger Louise Wall.

Så här har vi räknat ut priserna

Vi har utgått från ett hus med 15 lägenheter som behöver 193 000 kWh värme per år. Priset för fjärrvärmen består av flera delar: en fast del, en del som beror på hur mycket effekt huset behöver, och en del som beror på hur mycket vatten och energi huset använder. Priserna kan också vara olika beroende på vad fjärrvärmebolaget erbjuder för service och vem som äger värmecentralen i huset. Vi har försökt jämföra priserna så rättvist som möjligt. Vi har hämtat de flesta priserna från Energiföretagen Sverige, som är en branschorganisation för företag som levererar fjärrvärme. Priserna gäller för kommunernas centralorter.

Nils Holgerssons underbara resa

Nils Holgerssongruppen gör varje år en rapport som heter ”Fastigheten Nils Holgerssons underbara resa genom Sverige”. I rapporten jämför de kostnader för olika saker som har med hus att göra, till exempel sophämtning, vatten och avlopp, el och uppvärmning. De flyttar ett hus med 15 lägenheter genom alla Sveriges kommuner och ser hur mycket det kostar där. Nils Holgerssongruppen består av sex organisationer som representerar olika grupper av människor som bor eller äger hus. Du kan läsa mer om Nils Holgerssongruppens arbete på deras hemsida: nilsholgersson.nu