En kvinna tittar ut genom ett fönster
Barn images

Ett boende fritt från våld - våldspreventivt arbete

Ungefär 13 procent av befolkningen i Sverige upplever problem i det egna bostadsområdet med brottslighet, våld eller vandalisering. Det är en av de högsta andelarna i Europa. Men vad räknas till våld och hur kan man motverka våldets eskalering? Genom att skapa och införskaffa sig en medvetenhet och få igång diskussionerna på bostadsområden, kan man som medmänniska göra skillnad och skapa en ännu mer trygg och trivsam boendemiljö i sitt närområde.

Hyresgäst­föreningen Piteå/Älvsbyn kommer att hålla en våldspreventionsutbildning i Piteå den 31 mars.

Utbildning består av en grundutbildning och en handledarutbildning i våldspreventionsarbete. Detta är uppdelat i två separata pass som riktar sig till olika kategorier av intressenter. Grundutbildning är förutom medlemmar/hyresgäster även ämnat för fastighetsägare och andra intressenter medan handledarutbildning mer är riktat till dem som i Hyresgäst­föreningens regi vill jobba vidare med dessa frågor på sitt bostadsområde eller liknade.

Är du intresserad och vill veta mer?

Ta då kontakt med Nickolina Burvall Nilsson 010-459 18 07 eller maila
E-post: Nickolina Burvall