Bostadsbolaget Skebo entre kontor
Birgitta Gustafsson

Klart med ny hyra för Skebos hyresgäster

Hyresgäst­föreningen och allmännyttiga Skelleftebostäder kunde inte enas om en rimlig hyreshöjning och bolaget valde att lämna över ärendet till Hyresmarknadskommittén, HMK. Efter beslut i HMK får Skebo nu höja hyrorna med i snitt 4,15 procent från och med den 1 april.

De så kallade presumtionshyrorna, det vill säga den hyra som förhandlas fram mellan hyresvärden och Hyresgäst­föreningen vid nyproduktion av lägenheter och som inte styrs av lägenheternas bruksvärde, höjs med 2,36 procent.

Hyresmarknadskommittén, HMK, instiftades 1957 och är en nationell kommitté som prövar tvister i samband med de årliga hyres­förhandlingar mellan Hyresgäst­föreningen och de allmännyttiga bostadsföretag som är medlemmar i Sveriges Allmännytta, de allmännyttiga bostadsföretagens branschorganisation.