Sedlar i låga valörer hyreskontrakt
Birgitta Gustafsson
Sedlar i låga valörer hyreskontrakt

Så mycket höjer Härnösandshus sina hyror

Hyres­förhandlingarna mellan Hyresgäst­föreningen och det kommunala bostadsbolaget Härnösandshus är klara. Bolaget höjer hyrorna med 3,99 procent från och med den 1 april 2023.

Porträttbild av Peter Sjöbom Förhandlare region Norrland
Peter Sjöbom, förhandlare Region Norrland

Det är ett kämpigt år för hyresgäster runt om i Sverige och Hyresgäst­föreningen ser hur många får kämpa med de hyreshöjningar som är resultatet. Trots historiskt höga krav från fastighetsägare över hela landet, visar de här överenskommelserna att det ändå går att landa på rimliga nivåer.

– Utifrån förutsättningarna är detta en rimlig överenskommelser. Det är glädjande att dessa båda allmännyttor tagit ansvar för sina hyresgäster och att vi kunnat nå överenskommelser som alla parter kan acceptera, säger Hyresgäst­föreningens förhandlare Peter Sjöbom.

Så här räknar du ut din nya hyra
Din nuvarande hyra x 1,0399 = din nya hyra.