Hemresans besök i Härnösand 2023
Region Norrland
Hemresan i Härnösand

Hemresans extrasatsning i Härnösand har väckt ett intresse bland hyresgästerna på orten!

I dagarna tre har Hemresan gjort en extrasatsning i Härnösand, med målet inställt att få i gång ett engagemang i staden som i dagsläget är utan en lokal hyresgäst­förening.

Clas Alenius, folkrörelseutvecklare
Region Norrland
Clas Alenius, folkrörelseutvecklare

En lokal hyresgäst­förening i Härnösand, med engagerade förtroendevalda medlemmar som arbetar och verkar lokalt på orten, skulle bidra till ett bättre boende, tryggare grannskap och gemenskap. Hemresan besökte under lördagen, söndagen och måndagen tre bostadsområden i Älandsbro, Murberget och Gådeåstaden.

- Det har varit givande dagar, med många bra möten och diskussioner med 183 hyresgäster i alla åldrar. 11 hyresgäster skulle dessutom kunna tänka sig att engagera sig i Hyresgäst­föreningen, vilket känns jättekul och viktigt, säger Clas Alenius, folkrörelseutvecklare.

Under hösten kommer vi att följa upp det väckta intresset bland hyresgäster i Härnösand, genom att bjuda in till medlemsmöte för en fortsatt diskussion om lokalt engagemang.

Uppskattade besök i bostadsområdena
Under Hemresans stopp i Härnösand firade vi 100-år av gemensam kraft, bjöd på korv, popcorn och fika samt diskuterade lokala frågor. Några hyresgäster tog chansen att ställa frågor till vår förhandlare respektive jurist som fanns på plats under två av dagarna.
Våra yngre besökare uppskattade att vi bjöd på massa gott och hade roliga aktiviteter där de fick rita sitt drömhus med gatukritor och på papper. Barnen tyckte att det var ”jättejättekul”, att vi bjöd på ”världens fest och borde komma tillbaka många gånger till.

Bor du i Härnösand och vill engagera dig?

Som medlem i Hyresgäst­föreningar kan du engagera dig på flera olika nivåer. Kanske vill du hjälpa till att förmedla viktig information om ditt boende inför hyres­förhandlingarna, arrangera en gårdsfest eller vara med och starta upp en lokal Hyresgäst­förening i Härnösand? Låter det intressant? Kontakta våra folkrörelseutvecklare via: intresseradmedlemnorrland@hyresgastforeningen.se

Vill du veta mer om vår turné Hemresan?

Mer information hittar du här: Hemresan på turné 2023