"Förhandlat bort krav på hundratusentals kronor"
Bengt Ohlsson, chef för jurister och ärendehandläggare i Hyresgästföreningen Region Mitt rapporterar om en ökning av juridiska medlemsärenden. Ett tips till dig som är hyresgäst är att vara mycket noga med hur du tar upp brister i din lägenhet med hyresvärden.
Publicerat: 2020-11-20
- I vår region har vi under den senaste 12-månadersperioden haft 3500 rådgivningar och 1600 juridiska ärenden. Under den här tiden har vi förhandlat fram ersättningar eller förhandlat bort krav i storleksordningen 250 000 kronor.
- I början av Corona var det stiltje, men just nu tar vi igen det med råge. Just nu ringer många om temperaturen inne och om olika typer av brister. Att det pågår en pandemi är inte skäl att inte laga det som går sönder, påtalar han.
Vad är då en brist?
Jo, en skada eller en störning som gör att lägenheten inte går att använda på det sätt du har rätt att kräva. Om det finns brister i din lägenhet kan du ha rätt till hyresreduktion från det att du har påtalat bristen till dess att den är åtgärdad.
Ett tips från juristerna/rådgivarna i vår region är att vara mycket noga med hur du tar upp brister i din lägenhet.
- Använd gärna e-post så att du kan bevisa att du skickat ett meddelande. Skriv också att du kommer begära hyresreduktion på grund av bristen. Som medlem kan du få hjälp med att bedöma vad som kan räknas som en brist.