Läger med ungdomar, barn och ledare
Nils-Olof Larsson

Sommarläger för hela familjen

Lekar, spel och bad (trots tveksam vattentemperatur) är några av inslagen i Hyresgäst­föreningens familjeläger. Men det finns andra inslag också, som demokrati, föreningskunskap och engagemang. Men mest av allt: kul.

Under det senaste året har Solgården varit platsen för ett antal läger, för barn, för unga ledare och nu för familjer.

- Tillsammans med bostadsbolagen arrangerar vi de här lägren, berättar Murat Solmaz som är verksamhetsutvecklare på Hyresgäst­föreningen. På så sätt kan vi erbjuda en riktigt härlig semestervecka för många som kanske inte annars har möjlighet att komma iväg eller som vill ha något nytt.

Den här veckan är det Trollhättan och allmännyttiga Eidars hyresgäster som tar Solgården i besittning. Murat, tillsammans med unga ledare som i flera fall varit med på tidigare läger, håller i trådarna.

- Vi blir en del av deras vardag, konstaterar Murat.

Efter lunchen blir det inget bad idag - de flesta väntar lite till på solen.

- Men igår badade vi, konstaterar två av tjejerna. Och nu ska vi spela Fortnite!

Nedtyngda av utrustning, stolar och ansvar glider de unga ledarna runt och styr upp, talar om reglerna och ger förutsättningar. Skratt och leenden är standarduttrycken hos både ledare och deltagare. Tålamod kanske är en annan viktig egenskap när entusiasmen flödar.

Benjamin förklarar att allamåste lyssna och att all utrustning ska tillbaks:

- För att vi ska hinna spela flera omgångar och alla ska få vara med mycket måste det funka, säger han tålmodigt leende. Så lyssna nu - och se till att lägg tillbaks grejerna snabbt när du är klar.

Spelet går igång och 29 glada deltagare får en härlig dag till...