Vårgårda-gata
Nils-Olof Larsson
Vårgårda-gata

Det får vara nog nu

I Vårgårda kräver det kommunala allmännyttiga bolaget Vårgårda bostäder 3,3% i hyreshöjning i år. Det är ett av de högre kraven i landet – i en kommun som drabbats av en pandemi på samma sätt som andra: krympande arbetsmarknad, indragna timjobb, fler sjukskrivningar med inkomstbortfall, uppsägningar och stigande arbetslöshet. Hyresgäst­föreningen betonar hur viktigt det är att visa återhållsamhet i hyres­förhandlingarna och att hyresgästerna inte ska "ta springnotan" efter förra ledningen dåliga beslut och bristande styrning.

Vårgårda Bostäders krav var inte något som Hyresgäst­föreningen kunde gå med på. Bolaget lämnar nu över förhandlingen till Hyresmarknadskommittén, som beslutar om nästa steg. Jesper Lissmark är Hyresgäst­föreningens förhandlare och kommenterar:

- Vi ser till hyresgästernas bästa och tycker inte att de ska behöva betala den tidigare ledningens ”springnota” i form av dåliga affärer och dålig styrning av bolaget. 
 
Jesper Lissmark konstaterar att hyresgästerna inte har möjligheter att hantera stora kostnadsökningar, minst av allt under pandemin.  
 
- Vi har manat till återhållsamhet och vi försöker hitta lösningar. Bolagets ekonomi är inte i bästa skick efter flertalet dåliga beslut från den tidigare ledningen. Tyvärr fokuserar man mest på hyreshöjningen nu. 

Bolaget har i förhandlingarna gått med på att sänka sina krav till 3,3 %, men det är inte i närheten av återhållsamt, anser Lissmark, och det är för mycket att bära för väldigt många hushåll.

- Vi vill att bolaget kommer tillbaks till förhandlingsbordet, och sänker sina krav rejält så att parterna kan ta sitt ansvar för hyresgästerna och deras ekonomi. 
 
Invånarna i Vårgårda kommun är lika drabbade som alla andra av pandemin. Nyligen kom besked att ett stort antal arbetstillfällen kommer att försvinna från orten, och det är något som såklart påverkar hela samhället. 

Hyresgäst­föreningen uppmanar nu sina medlemmar och hyresgäster att kommentera bolagets krav på den lokala hyresgäst­föreningens facebooksida.
 
Fotnot: Hyresmarknadskommittén (HMK) är ett organ för att lösa tvister mellan Hyresgäst­föreningen och Sveriges allmännyttiga bolag. 

I HMK representeras de båda parterna av två personer vardera. De kan välja att medla i tvisten eller att komma fram till en central uppgörelse inom HMK. Hyresmarknadskommittén sammanträder i Stockholm.