Verksamhet Hyresgästföreningen
Gabriel Liljeval

Juriststudenter stöttar hyresgäster

Som medlem i Hyresgäst­föreningen ingår det juridisk rådgivning och tusentals får hjälp varje år. Året runt finns det också juridikstuderande som jobbar extra med att hjälpa hyresgäster. Två av dem är Frida från Gävle och Casper från Örebro. Här delar de med sig av sina bästa tips.

Juridikstuderande
Inga-Lill Cras
Frida studerar till jurist och arbetar extra på Hyresgäst­föreningen

Fridas bästa tips: ”Egen dokumentation är bra”

Vi börjar med Frida. Hon ber dig dokumentera ditt boende, det kan vara mycket värt! Ta kopior och spara e-post. Klicka också gärna på länkarna här intill för mer information om rättigheter och skyldigheter i ditt boende.

Frida studerar vid Juristprogrammet i Uppsala. Här berättar hon om en typisk dag och ger sitt bästa råd.

Hur är det att jobba för Hyresgäst­föreningen?

-  Det är generellt sett kul då det är en engagerande miljö. Jag märker att kollegorna bryr sig om medlemmarna och försöker hjälpa till. Det är roligt att komma till en sådan arbetsplats.

Kan du berätta om en typisk dag?

- Jag kommer in och kollar mejlen. Jag kollar mina ärenden och ser om något går att ta tag i. Jag tittar också vilka ärenden som har kommit in och fördelar dem på jurister och handläggare.

Var kommer ärendena ifrån?

- De allra flesta kommer från rådgivningen (dit du kan ringa på 0771-443 443). Ibland kan det också handla om en medlem som vi redan har hjälpt en gång och så blir det en gång till.

Vad skulle du som ser dessa frågor med nya ögon önska att fler medlemmar kände till?

- Vikten av att dokumentera, om man till exempel har problem i lägenheten, störande grannar eller har haft kontakt med hyresvärden. Det blir så mycket enklare i kontakterna med oss om det finns en dokumentation att gå på.

- Även om det är en seriös hyresvärd kan man inte alltid utgå ifrån att dokumentationen hos dem finns kvar. Alldeles nyligen var jag till exempel med om att en hyresvärd bytt datasystem, och då var det svårt att hitta informationen. Man kan inte förutsätta att allt finns kvar hos dem, så en egen dokumentation (foton, kopior av e-post mm) är bra!

Juriststuderande
Emma Ring Eriksson
Casper studerar till jurist och arbetar extra åt Hyresgäst­föreningen.

Caspers bästa tips: "Begär skriftliga hyresavtal och betala hyran"

Casper är inne på samma spår som Frida. Han betonar det skriftliga och att alltid betala hyran. Casper studerar vid Juristprogrammet i Örebro. Här berättar han om en typisk dag och ger sina bästa råd för att bo tryggt.

Vilken enhet tillhör du?

- Liksom Frida, ingår jag i och arbetar hos Juridiska enheten.

Hur är det att jobba på Hyresgäst­föreningen?

- Det är en fröjd att arbeta här. Hyresgäst­föreningen investerar i och tar väl hand om sina anställda. Det gör att alla känner sig trygga, både fysiskt och psykiskt. Dessutom är det en lärorik miljö med omväxlande arbetsuppgifter och nya utmaningar. Jag stortrivs därför!

Kan du berätta om en typisk dag?

- För mig startar en typisk arbetsdag strax innan klockan 07.30 och slutar något minut efter klockan 16.00. I likhet med Frida brukar jag börja dagen med att svara på de mejl som har kommit in. När jag har svarat på dem, återupptar jag det praktiska arbetet med de ärenden jag handlägger.

- Det innebär att göra enklare rättsutredningar, beräkna vad som utgör rimliga hyresnedsättningar och/eller bedöma skäligheten i hyresvärdars ersättningskrav. Det innebär också att ha mycket kontakt med våra medlemmar och deras hyresvärdar per telefon. Jag avslutar sedan arbetsdagen med att fördela de nya ärenden som har kommit in till regionen på våra ordinarie handläggare och jurister.

Var kommer ärendena ifrån?

-  Merparten av alla ärenden startas upp efter att medlemmen har varit i kontakt med vår rådgivning (tel 0771-443 443). Det händer även att vi på regionen får brev från medlemmar som vill att vi startar upp ärenden i deras namn. För att Hyresgäst­föreningen ska kunna hjälpa dessa medlemmar på bästa sätt, brukar jag dock råda dem att kontakta rådgivningen i stället.

Vad skulle du som ser dessa frågor med nya ögon önska att fler medlemmar kände till?

- I allmänhet: vikten av skriftlighet. Rättsligt sett fungerar muntlighet många gånger lika bra som skriftlighet. I vissa fall är skriftlighet dock att föredra utifrån bevissynpunkt. I andra fall är det till och med ett formkrav. Jag brukar därför alltid råda våra medlemmar att – om möjligt – begära skriftliga hyresavtal och skicka sina uppsägningar i rekommenderat brev.

- I synnerhet: vikten av att inte självmant hålla inne en del av hyreskostnaden. För den tid lägenheten är i bristfälligt skick, har hyresgästen rätt till skälig nedsättning av hyran. En hyresreduktion kommer dock vanligtvis till stånd genom att förhandling mellan hyresgäst och hyresvärd. Om hyresgästen inte betalar full hyra utan hyresvärdens godkännande, kan hyresvärden säga upp hyresavtalet att upphöra i förtid. I en sådan situation riskerar hyresgästen att tvingas flytta från sin lägenhet.

LÄS MER!

Så bidrar juridikstuderande

  • I dagens komplexa samhälle står många hyresgäster inför utmaningar. För att bistå och erbjuda vägledning och stöd har juriststudenter blivit en resurs ihop med den ordinarie personalen. Genom att erbjuda sina juridiska kunskaper och expertis, spelar de en viktig roll i arbetet med att hjälpa hyresgäster.
  • För de som studerar är detta också en möjlighet att använda sina teoretiska kunskaper i praktiken och få värdefull erfarenhet. Det ger dem en chans att utveckla sina kommunikationsfärdigheter och förmåga att arbeta i team.
  • De kan svara på frågor om hyresavtal, förklara hyresgästens rättigheter och skyldigheter, samt ge råd om hur man hanterar olika situationer.