Information om cookies

Vi använder cookies för att ge dig en bättre webbupplevelse och för att mäta hur webbplatsen används. Vad hanterar vi för data

Tre tecknade människor håller datormöte
Zoom.us

Guide till att hålla digitala möten

Om du vill ha digitala möten med en förening, eller en släkting eller vän från andra sidan Sverige finns det många möjligheter nuförtiden. Vi har gjort en kom-igång-guide till verktyget Zoom.

Rutor med nio människor som pratar i telefon
Hyresgästföreningen

Guiden finns även som pdf med bilder, se rutan till höger.

 

Om du har fått en inbjudan att vara med i ett möte via Zoom

Du behöver bara klicka på länken som du har fått.

Eller gå till webbsidan https://zoom.us/ och klicka på Join a meeting uppe till höger.

Du kommer att få frågan om du vill ladda ner appen (ett program) från Zoom. Om du tror att du kommer att vara med på fler möten, eller själv vill ordna möten, rekommenderar vi att du gör det (det blir säkrare uppkoppling och ger fler möjligheter).  Men du kan också vara med via din webbläsare. 

Appen finns för datorer och mobiler. Den finns på flera stora språk men ännu inte på svenska.

 

Om du vill ordna ett möte via Zoom

  • Gå till webbsidan https://zoom.us/ 
  • Klicka på den orange rutan Sign up for free
  • Fyll i dina födelsedata
  • Fyll i din epostadress eller logga in med något av alternativen
  • Skapa konto (Create account).

Börja gärna med att bekanta dig med möjligheterna och inställningarna. Du behöver inte vara rädd för att råka sätta igång ett möte. Om du skulle råka göra det så har du i detta läget bara bjudit in dig själv!

När du känner dig redo att boka ett möte går du till Meetings och Schedule a new meeting.

  • Vår tidszon är GMT +2
  • Video bör vara på hos båda parter
  • Under Audio kan du ordna ett telefonnummer så att folk kan ringa in och vara med på mötet via telefon
  • Under Meeting Options betyder rutorna följande:
    • Gästen kan komma in före värden
    • Tysta deltagaren när den kommer in
    • Skapa ett väntrum för deltagaren
    • Spela in mötet på din dator.
       

När du har sparat mötet får du länk till mötet, som du kan kopiera och skicka ut.

Om du vill ordna möten där folk kan ringa in, eller där du förväntar dig fler än 300 deltagare, ta kontakt med en boendeutvecklare eller administratör på något av våra servickontor, så hjälper de dig.

 

Under själva mötet

Om du har klickat i att folk ska vänta tills du släpper in dem så måste du släppa in dem när de kommer! Du får en notering om det.

Om du drar med musen över skärmen så uppenbarar sig verktygsfältet. Symbolerna betyder (från höger till vänster):

  • Mikrofonen, stänga av (Mute) eller sätta på (Unmute)
  • Stänga av eller sätta på kameran
  • Security ger alternativ om att hantera dina mötet och dina gäster
  • Manage participants betyder hantera deltagare. Här kan du till exempel stänga av mikrofonen för gästerna
  • Chat öppnar en panel där alla kan skriva kommentarer
  • Share screen betyder dela skärm, du kan visa det du har på din dator för de andra. Under Advanced finns bland annat att man kan visa bara en del av skärmen
  • Record är om du vill spela in mötet
  • Reactions innehåller möjlighet att "klappa händerna" eller ge tummen upp. Kan vara ett sätt att i tysthet begära ordet!
     

Om du vill kan du öppna ett möte med bara dig och testa lite. Öva på leendet! Dela skärmen, se hur det fungerar.

Om du klickar på Start this meeting så öppnas mötet med bara dig som deltagare. Du kan också testa att vara med på ett möte, på webbsidan https://zoom.us/test

 

Allmänna tips för videomöten

  • Stäng av din mikrofon när du inte pratar
  • Ett headset (hörlurar med mikrofon) ger mycket bättre ljud
  • Använd video, det blir ett bättre möte när man ser varandra. De flesta datorer har inbyggd kamera
  • Om du är nervös för att du gör fel och måste ordna något under mötet, kom ihåg att för gästerna känns det mer som en välbehövlig paus.