Information om cookies

Vi använder cookies för att ge dig en bättre webbupplevelse och för att mäta hur webbplatsen används. Vad hanterar vi för data

Tecknad man håller möte framför sin dator
.

Möten i Teams - så här gör du

Så här fixar du möten i Teams.

Många tror att det är svårt och krångligt med digitala möten. Det är självklart inte samma sak som att mötas fysiskt, men digitala möten har fördelar som fysiska möten inte har, och kan faktiskt komma att öka demokratin.

Att ordna ett möte eller vara med på ett möte är inte svårare än att boka en tågbiljett eller skaffa ett kreditkort (mycket enklare, men det behövdes något att jämföra med!).

Om du bara läser igenom vad man förväntas göra, och tar en sak i taget, kommer det att gå hur bra som helst.

 

För att ordna ett möte i Teams behöver du:

  • En dator med internetuppkoppling (mobil går bra men ger inte alla funktioner)
  • Ett Teamskonto (läs mer nedan)
  • En e-postadress
  • Skapa en länk till mötet
  • Skicka ut länken till deltagarna via e-post (så du behöver deras e-postadresser).

 

E-postadress

För att skaffa gratis Teams behöver du koppla ihop din e-postadress med Microsoft. Många e-postprogram är redan hopkopplade med Microsoft.

Om du har en e-postadress som inte är kopplad till Microsoft kommer du att bli tillfrågad om du vill skapa ett Microsoftkonto.

Du kan också skaffa en ny e-postadress hos Microsoft, som du enbart använder för Teams. Det kostar ingenting och du behöver inte lämna så många uppgifter.

Länk för att skapa Microsoftkonto (behövs även för att få e-postadress från dem).

 

Teamskonto

Teams kan användas som en app i mobil / dator, eller via webbläsaren. Att använda via en dator (stationär eller bärbar) ger flest funktioner och ett enklare möte. Det är till exempel enklare att rösta i datorn, jämfört med mobiltelefon.

För mycket stora möten, till exempel årsmöten, behöver du tillgång till en licens. Det kan servicekontoren hjälpa dig med. (Begränsningarna ändras ibland men i februari 2021 är det 24 timmars mötestid och max 300 deltagare. Detta är mycket mer än före pandemin.) 

Vi rekommenderar alla kommunföreningar att boka sina årsmöten i samråd med en boendeutvecklare. Bland annat för att betallicensen av Teams ger möjlighet för deltagare att delta via vanlig telefon.

För till exempel styrelsemöten och bomöten räcker det med gratisversionen av Teams. Du skaffar Teams via Microsofts webbsida. Klicka på Registrera dig kostnadsfritt och följ sen anvisningarna.

 

Skapa möteslänk

  • Logga in på ditt Teamskonto.
  • Gå till fliken Möten i menyn till vänster.
  • Välj alternativet Schemalägg ett möte.
  • Ange mötesnamn datum och tid, klicka sedan på Schemalägg.
  • Välj att kopiera mötesinbjudan.
  • Spara länkarna så att du hittar den igen! (Du får två länkar, en för att ansluta till mötet, och en inställningslänk för dig som anordnare.)
  • Skicka anslutningslänken till de som ska vara med på mötet.

 

Om du tycker något kan förklaras bättre, eller om du har hittat något fel - var snäll och kontakta webbredaktören för region Aros-Gävle.