Hyresgästföreningen: Nu skickar vi upp bostadsministern i luften

Bostadsköerna är milslånga inte bara i storstäder och tillväxtregioner utan i hela landet. Hyresgästföreningen vill visa detta för bostadsminister Stefan Attefall genom att bjuda honom på en luftballongfärd - där han bokstavligen kan överblicka bostadssituationen och de möjligheter som finns från ovan. Men för att han ska komma iväg behövs 10.000 klick från allmänheten på härkanduköa.nu.

- Bostadsköerna är orimligt långa i hela Sverige, vilket hindrar individer att utvecklas och exempelvis plugga var de vill, jobba var de vill och bo hur de vill. Att tillsammans med vår nuvarande ordförande och vår blivande få en överblick av de långa köerna ser vi som en viktig del av bostadsministerns arbete, säger Fritjof Carlsson-Brandt, chefredaktör på flerhem.nu som är Hyresgästföreningens samlingsplats för bostadsfrågan.

Ballongfärden är tänkt att äga rum innan valet och är en direkt reaktion på de långa bostadsköer som Hyresgästföreningens senaste rapport Ett land fullt av bostadsköer lyfter fram.

I samband med publiceringen av rapporten lanserar Hyresgästföreningen även härkanduköa.nu som visualiserar bostadsköerna och låter besökare klicka sig igenom Sverige, län för län, för att se hur långa köerna är i landet. Besökare på sidan blir ombedda att ”ge ett klick” för att en inbjudan till ballongfärd ska skickas till bostadsministern. När Hyresgästföreningen har nått 10.000 klick överlämnas inbjudan personligen till Attefall.

- På flerhem.nu kan besökare engagera sig på flera sätt, bland annat genom att skriva brev till politiker. Att lägga till ett 1-sekundsklick ser vi som ett väldigt enkelt sätt att snabbt engagera sig på. Att resultatet leder till en ballongfärd för bostadsministern är en rolig bonus för den som klickar, säger Fritjof Carlsson-Brandt.

Besökare som vill skicka Stefan Attefall upp i luften kan gå in och klicka på www.härkanduköa.nu eller www.flerhem.nu.

För mer information, kontakta:

Fritjof Carlsson-Brandt, chefredaktör på flerhem.nu som är Hyresgästföreningens samlingsplats för bostadsfrågan 08-791 02 55