Marie Linder föreslagen som ny förbundsordförande för Hyresgästföreningen

Idag har Hyresgästföreningens valberedning enigt beslutat föreslå Marie Linder som ny förbundsordförande i Hyresgästföreningen. Val av ny ordförande kommer att ske vid Hyresgästföreningens stämma i Visby den 14 juni då nuvarande ordförande Barbro Engman avgår efter 14 år.

Marie Linder är 51 år och kommer från Tyresö utanför Stockholm. Hon har varit aktiv i Hyresgästföreningen i över 20 år och har de senaste fyra åren varit ordförande i sin lokala hyresgästförening i Tyresö. Hon sitter dessutom i Hyresgästföreningens förbundsstyrelse sedan två år tillbaka. Marie Linder är kommunikationschef på LO.

-Jag känner mig väldigt glad, stolt och ödmjuk inför att ha fått valberedningens förtroende, säger Marie Linder i en kommentar. Jag kommer med glädje att ställa upp om stämman utser mig till förbundsordförande den 14 juni.

-Att vara ordförande för Hyresgästföreningen och representera mer än en halv miljon medlemshushåll är ett av de finaste uppdrag jag kan tänka mig. Jag kommer jobba hårt för allas rätt till en god bostad.

-Jag känner mig redo att ta över stafettpinnen från Barbro Engman och anta den fantastiskt roliga utmaning det är att representera en av Sveriges största och bästa folkrörelser, säger Marie Linder.

-Marie Linder har ett starkt engagemang, i bostadspolitiken och för Hyresgästföreningen som folkrörelse. Marie har stor erfarenhet av att leda och utveckla folkrörelsearbete både lokalt och nationellt. Till det kommer hennes kunskap och förmåga som kommunikatör. Hon är dessutom en kunnig och slagkraftig opinionsbildare, säger Peter Nilsson, valberedningens sammankallande.

-En enig valberedning är övertygad om att Marie Linder är den bäst lämpade att leda Hyresgästföreningen in i framtiden, säger Peter Nilsson.

För mer information, kontakta:

Marie Linder, föreslagen som förbundsordförande i Hyresgästföreningen 070-546 26 94

Peter Nilsson, valberedningens sammankallande 070-471 43 26