Hyresgästföreningens ordförande Barbro Engman till Uppsala

Under lördagen kommer Hyresgästföreningens förbundsordförande Barbro Engman till Uppsala för flera möten och för att diskutera bostadspolitik med Uppsalaborna. Hon finns på plats från 13.00 på Stora torget vid den offentliga lägenhet som stått på platsen sedan i torsdags.

Under dagarna har hundratals Uppsalabor kommit förbi och berättat om sina erfarenheter av bostadssökande och lämnat synpunkter på hur bostadspolitiken i Uppsala bör utvecklas. Många vittnar om stora problem med bostadssituationen.

-  Uppsala är en storstad men de hänger inte riktigt med vad gäller hyresrätter. Det är avsevärt lägre andel hyresrätter än i Stockholm, Malmö och Göteborg. Andelen hyresrätter bör upp ordentligt om Uppsala på riktigt vill vara en storstad, säger Barbro Engman, förbundsordförande för Hyresgästföreningen.

Barbro Engman kommer under dagen att träffa flera framträdande politiker, däribland Fredrik Ahlstedt (M) och Erik Pelling (S) för att diskutera hur Uppsala kan utvecklas. Hon kommer framför allt lyfta behovet av fler hyresrätter med rimliga hyror.

-  Ett stort problem i Uppsala är att det som byggs nytt blir mycket dyrt, folk har inte råd. Kommunen har verktyg för att komma åt det här. Det räcker inte att som Uppsalahem bygga mycket, man måste bygga billigare också. Vart ska annars alla studenter och äldre bo, säger Barbro Engman.

Barbro Engman är en av de mest framträdande debattörerna i bostadsfrågan och har stort politiskt inflytande. Hon finns tillgänglig för intervjuer vid den offentliga lägenheten vid Stora Torget från 13.30 fram till cirka klockan 17.00.

Mer information:

Barbro Engman, förbundsordförande Hyresgästföreningen, 070 524 28 66

Jens Nilsson, bostadspolitisk talesperson Hyresgästföreningen Uppsala, 073 643 00 85