Hyreshöjning under riksgenomsnittet i Kramfors

Hyresgästföreningen och det kommunala bostadsbolaget Krambo har kommit överens om nya hyror 2014. Krambo hade yrkat på en hyreshöjning på 2,45 procent. Efter förhandlingar kom parterna överens om en hyreshöjning på 1,35 procent från första mars 2014.

–  Vi har haft rätt tuffa förhandlingar, men jag tycker ändå att vi kommit fram till en ganska rimlig lösning. 1,35 procent är en relativt låg hyreshöjning sett till riksgenomsnittet som ligger på 1,63 procent. Krambo jobbar hårt med underhållet och har en plan som de följer, säger Conny Säker, förhandlare på Hyresgästföreningen.

Överenskommelsen innebär att en lägenhet som har en månadshyra på 4 000 kronor får en hyreshöjning på 54 kronor per månad. En lägenhet med en månadshyra på 5 000 kronor får en hyreshöjning på drygt 67 kronor per månad.

Hyresgästföreningen region Norrland förhandlar hyrorna för drygt 120 000 lägenheter i Norrbotten, Västerbotten, Västernorrland och Jämtland. Vi förhandlar med både allmännyttiga och privata bostadsföretag.

För mer information:
Conny Säker, förhandlare, Hyresgästföreningen region Norrland, 073-059 06 96