Hyrorna i tre Gävleborgskommuner klara

Hyresmarknadskommittén (HMK) har kommit med sitt beslut om hyrorna i Gavlegårdarna, Sandvikenhus och Tierpsbyggen.

Efter att bolagen inte kommit överens med Hyresgästföreningen om hyresnivåerna skickades förhandlingen till HMK för avgörande. HMK är en partssammansatt medlingsinstans som medlar i hyrestvister mellan Hyresgästföreningen och de allmännyttiga bostadsföretagen.

Hyrorna i Gavlegårdarna höjs med 1,6 procent, i Sandvikenhus med 1,78 procent och i Tierpsbyggen med 1,82 procent, samtliga från 1 januari. Höjningarna ligger under de krav bolagen ställde från början då Gavlegårdarna yrkade 2,5 procent, Sandvikenhus 3,3 procent och Tierpsbyggen 3,15 procent.

- HMK har lyssnat på våra argument om att Sandvikenhus underskattat sina intäkter och överskattat utgifterna, det är skönt och sparar många kronor åt hyresgästerna, säger Owe Hellberg, förhandlingsledare för Hyresgästföreningen i Sandviken.

-  Det är glädjande att vi har kommit ner en bit från de höga nivåerna som bolagen krävde från början, säger Klas Larsson, förhandlingsledare för Hyresgästföreningen i Tierp.

Hyresgästföreningen menar att Gavlegårdarna de senaste fyra åren inte använt alla de resurser som hyreshöjningarna gett och därför tyckt att man ska avvakta med nya höga höjningar.

-  Hyresmarknadskommittén verkar ha gjort en avvägning mellan Gavlegårdarnas stora ambitioner när det gäller stadsdelsförnyelser och vår bedömning av vad som är rimligt att hyresgästerna tar ansvar för. Jämfört med ursprungsyrkandet sparar vi drygt nio miljoner kronor åt hyresgästerna men lokalt hade vi gärna sett en ytterligare sänkning med sex-sju miljoner kronor. Nu är det upp till Gavlegårdarna att göra bra saker för pengarna och inte skapa ytterligare övervinster, säger Mårten Gulin, förhandlingschef för Hyresgästföreningen Aros-Gävle.

Mer information Gävle: Mårten Gulin, 026 15 81 27

Mer information Sandviken: Owe Hellberg, 026-15 81 39, 072-578 49 08