Hyresavtal för 3 500 hyresrätter klart

Hyresförhandlingarna för den privata hyresvärden Rikshem är nu slutförda. Avtalet gäller drygt 3 500 hyresrätter i Uppsala och Knivsta och är det första årliga som är färdigt i Uppsala.

Hyrorna hos Rikshem höjs med mellan 1,2 och 1,7 procent. I några enstaka fastigheter med lägre hyresläge höjs hyrorna med två procent.

- Med tanke på att Rikshem begärde höjda hyror på upp till 5,5 procent är vi nöjda med överenskommelsen, säger Linda Forsberg, förhandlingsledare för Hyresgästföreningen. Vi är glada över att vi kunnat arbeta fram ännu bättre avtal åt hyresgästerna än förra året. Då Uppsalas hyresnivåer generellt ligger för högt är detta en utveckling vi vill se i Uppsala i stort.

Hyrorna höjs från och med första februari, utan retroaktiva höjningar.

- I hyresförhandlingarna har vi begränsade förutsättningar, det är därför viktigt att vi får en mer aktiv bostadspolitik både i kommun och på statlig nivå för att generellt arbeta med hyresrätten som boendeform, och specifikt få ner boendekostnaderna, säger Linda Forsberg.

Hyresgästföreningen föreslår bland annat ett rot-avdrag för hyresrätten för att komma till rätta med den orättvisa beskattningen.

Mer information:

Linda Forsberg