Nya hyror klara i Simrishamn

Hyresförhandlingarna mellan Hyresgästföreningen och Simrishamnsbostäder är klara. Resultatet blev en höjning på 2,3 procent för lägenheter med varmhyra och 2 procent för lägenheter med kallhyra. Höjningen gäller från 1 februari i år. Även bruksvärdesöversynen av hyrorna är klar. Förändringarna på grund av denna börjar gälla från 1 april.

– Höjningen av hyran har att göra med Simrishamnsbostäders ökade kostnader för bland annat underhåll och drift. De har också ökat sina avskrivningar samt fått ökade kostnader för borgensavgiften till kommunen på grund av lån, säger Thomas Lindgren, förhandlingsledare på Hyresgästföreningen.

Simrishamnsbostäder hade inför de generella förhandlingarna begärt en hyreshöjning på 2,88 procent för både varm- och kallhyra, från 1 januari i år.

Bruksvärdeshyra från 1 april 2014
Bruksvärdesöversynen av hyrorna är också klar och förändringar i hyran på grund av denna börjar gälla 1 april 2014. Förändringen varierar mellan plus 150 kronor och minus 150 kronor per månad och år, tills bruksvärdeshyran uppnåtts.

– Översynen har grundats på bostadens läge, förmåner, samt standard, och är ett nollsummespel för bostadsbolaget. De kommer alltså inte att göra vinst genom dessa förändringar, avslutar Thomas Lindgren.

För mer information kontakta:
Thomas Lindgren, förhandlingsledare, 040-17 43 42
Åsa Cullborn, kommunikationschef, 040-17 43 46