Nya hyror hos Jokkmokkshus och Kirunabostäder

Hyresgästföreningen har förhandlat ner hyreshöjningarna hos Jokkmokkshus och Kirunabostäder. Bostadsbolagen fick sina krav ordentligt sänkta innan parterna kunde komma överens.

Jokkmokkshus
Jokkmokkshus och Hyresgästföreningen har kommit överens om nya hyror. Jokkmokkshus ville höja hyrorna med totalt 36 kronor per kvadratmeter och år. Överenskommelsen slutade i en hyreshöjning på 11 kronor per kvadratmeter och år för bostäderna.

Jokkmokkshus ville även höja avgifterna för kabel-TV efter att ha gjort en ny upphandling, men då flera medlemmar uppmärksammat Hyresgästföreningen på att kabel-TV inte fungerade tillfredställande över allt, kom parterna överens om att avvakta med avgiftshöjning tills Jokkmokkshus har kunnat säkra kvaliteten.

–  Vi har haft mycket bra förhandlingar med Jokkmokkshus. Bolaget var lyhört inför våra synpunkter och vi är nöjda med den överenskommelse som gjorts, säger Linda Sundström, förhandlare på Hyresgästföreningen.

För en normaltrea på 70 kvadrat innebär överenskommelsen att hyran höjs med drygt 68 kronor i månaden från och med den första januari 2014.

Överenskommelsen gäller fram till mars 2015.

Kirunabostäder
Hyresgästföreningen har även förhandlat om hyrorna med Kirunabostäder AB. Under förhandlingarna krävde Kirunabostäder att få höja hyran med 33 kronor per kvadratmeter och år. Hyresgästföreningen lyckades förhandla ner kravet till 13,30 kronor per kvadratmeter och år. För en normaltrea på 70 kvadratmeter blir hyreshöjningen drygt 77 kronor per månad.

Bostäder där elen ingår får en hyreshöjning på 14,30 kronor per kvadratmeter och år.

Överenskommelsen gäller från första januari.

För mer information:
Linda Sundström, förhandlare, Hyresgästföreningen region Norrland, 070-541 59 13