Här är Uppsalaborna nöjdast med sitt boende

I Hyresgästföreningens medlemsenkät med över 18 000 svarande har Läromästaren Fastigheter fått det allra högsta betyget bland hyresvärdarna i Uppsala. Bolaget med en fastighet på Dragarbrunnsgatan i centrala Uppsala fick 74 poäng, vilket inte når upp till de bästa i enkäten som över 90 poäng, men är bästa värden i Uppsala. Snittbetyget i Uppsala kommun är 59 poäng. Lägre än snittet i exempelvis Västerås som var 64 poäng.

-  Det är glädjande att det är flera lite mindre privata hyresvärdar som fått bra betyg, säger Georg Hardt, ansvarig för medlemsenkäten på Hyresgästföreningen, det visar att även små hyresvärdar kan ge bra service och ha nöjda hyresgäster.

Enkäten visar att det för alla värdar finns olika saker att göra med. De svarande har fått säga vad de tycker om allt från tvättstuga, via innetemperatur till kollektivtrafiken.

-  I den här enkäten finns det fantastiskt mycket material att hämta för ambitiösa hyresvärdar. Ingen är utan förbättringsområden, och vi kan visa var de finns, säger Hardt.

Här är Uppsalas bästa hyresvärdar

1. Läromästaren Fastigheter AB  74

2. Uppsala Kommun  68

3. Gamla Livförsäkrings AB S E  66

4. Uppsala Läns landsting  65

5. Atmer Margareta Elsa Marie  63

www.dinvärd.se kan alla söka efter egna resultat och hitta information om boendet i 29 kommuner i Uppsala, Västmanland och Gävleborgs län. Support och tips ges av Georg Hardt.

Mer information: Georg Hardt, projektledare Hyresgästföreningen Region Aros-Gävle, 018-18 93 05 , georg.hardt@hyresgastforeningen.se