Så nöjda är de boende i 29 kommuner

Nu presenteras årets resultat från Hyresgästföreningens medlemsenkät i tre län i Mellansverige. Uppsala, Västmanland och Gävleborgs län. Enkäten har gått till cirka 42 000 personer boende i hyresrätt som svarat på vad de tycker om sitt boende. Här finns unik fakta om hyresgästernas nöjdhet i 29 kommuner.

–  Det är väldigt spännande att se resultaten. I princip alla värdar har något att jobba med, säger Georg Hardt, projektledare på Hyresgästföreningen.

Resultaten från enkäten finns publicerade på www.dinvärd.se där var och en kan söka efter sin adress eller område och se hur man trivs där. Där finns också topplistor på alla vädrar samt i vilka kommuner hyresgästerna trivs bäst.

–  Öppenheten är en viktig del av projektet, vi hoppas att många som kanske ska flytta till ett nytt område eller en ny värd kan ha nytta av synpunkterna från de nuvarande hyresgästerna, säger Hardt.

Några urval av resultatet:

·  I Uppsala län är de som svarar något mindre nöjda än Gävleborgs och Västmanlands län. Uppsala län får ett snittbetyg på 59 av 100. ·  Den fråga de svarande är mest missnöjda med är inflytandet över sitt boende. Där är snittresultatet bara 49 av 100. Mest nöjd är man med felanmälan och hyresvärdens service, 63 poäng. ·  Håbohus i Håbo tar sig in överst på listan över bästa allmännytta (kommunala hyresvärden) De fick resultatet 75 av 100 i kategorin ”Ditt boende i sammanfattning” att jämföra med snittresultatet 62. Bäst i Västmanland är Fagersta kommun med 73 poäng, I Gävleborg är Aefab i Ovanåker bäst, också de med 75 poäng.

·  Den sämsta värden i Uppsala län är enligt hyresgästerna Brogripen i Enköping. Betyget blev bara 29 och man fick låga betyg i flera frågor.

–  Många små privata värdar fick bra betyg också. Hyresvärdar som är aktiva, har tid och är tillgängliga är populära. Vi kan också se att allmännyttan generellt har högre betyg än de privata värdarna, det visar att det är viktigt med en stark allmännytta i kommunerna. Nu analyserar vi svaren ytterligare för att sen kunna sprida de goda exemplen till andra hyresvärdar i länet, säger Hardt.

Förhandlingar om hyrorna väntar nu i flera av de aktuella bolagen, och resultaten i enkäten ligger till grund för dessa förhandlingar.

www.dinvärd.se kan alla söka efter egna resultat och hitta information om boendet i 29 kommuner i Uppsala, Västmanland och Gävleborgs län. Support och tips ges av Georg Hardt.

Mer information: Georg Hardt, projektledare Hyresgästföreningen Region Aros-Gävle, 018-18 93 05 , georg.hardt@hyresgastforeningen.se