FÖRHANDLING OM RENOVERINGSHYROR INOM MASMÄSTAREN AB HAR STRANDAT

I torsdags strandade förhandlingen mellan Masmästaren AB och Hyresgästföreningen om hyrorna efter kommande renovering av kv Smeden 9 med adress Kung Gustafs Torg 2A-D och Södra Mariegatan 15 i Falun. Parterna har inte kunnat nå en överenskommelse i förhandlingen.

Orsaken till strandningen är att Masmästaren yrkat hyror på 1.500 kr per m² och år i genomsnitt, vilket skulle leda till hyreshöjningar på i genomsnitt 2.868 kr per månad, motsvarande 55 procent. Detta skulle innebära att exempelvis en lägenhet om 3 rum och kök, 82 m² skulle få en hyra om ca 9.850 kr per månad efter renovering mot nuvarande hyra om 6.570 kr per månad. Detta har Hyresgästföreningen inte kunnat acceptera.

- Masmästarens yrkande skulle leda till ohanterliga hyreshöjningar för hyresgästerna och tvinga hyresgäster från sina hem. Dessutom skulle det leda till att man lägger en ny oacceptabelt hög hyresribba för renoveringar, som dessutom ligger högre än hyresnivåerna i helt nybyggda lägenheter. Det kan vi aldrig gå med på, säger Jan Dahlqvist, ansvarig förhandlare på Hyresgästföreningen.

När en hyresförhandling strandar kan hyresvärden göra upp med enskilda hyresgäster direkt. Kommer hyresvärden inte överens med hyresgästerna återstår för värden att väcka tvist i hyresnämnden mot varje hyresgäst. Då företräder Hyresgästföreningen de hyresgäster som är medlemmar.

- Vi står väl rustade att hjälpa hyresgästerna ta fajten mot Masmästaren om en vettig renovering till rimligare hyror och hyreshöjningar. Vi informerar våra berörda medlemmar skriftligen och kommer också att kalla hyresgästerna till informationsmöte, säger Jan Dahlqvist.

För mer information, vänligen kontakta Jan Dahlqvist, ansvarig förhandlare på telefon 0243-79 40 62.