Hyresgästföreningen storsatsar på bostadspolitik

För att bli vuxen måste man få ha ett eget hem där man får bestämma själv, njuta av framgångar, begå misstag och utvecklas. Samtidigt saknar mer än häften av alla unga vuxna mellan 20 och 27 år en egen bostad trots att de flesta skulle vilja flytta hemifrån.

Det har varit bostadsbrist i de svenska storstadsregionerna under lång tid. Ändå händer det ingenting i politiken. Därför storsatsar nu Hyresgästföreningen på att bostadspolitiken ska bli en av de viktigaste frågorna under valet 2014.

Idag, den 7 oktober, är det Internationella hyresgästdagen. Det är också startskottet för Hyresgästföreningens bostadspolitiska kampanj. I Malmö kommer Hyresgästföreningen att finnas på plats på Gustav Adolfs torg klockan 14-18.30. Vi bjuder på korv, musik och bostadspolitik.

Hyresgästföreningen lanserar också en ny hemsida, flerhem.nu, som kommer att fungera som en portal för bostadspolitik och hjälp att sätta fokus på de frågor och lösningar som vi tror kan skapa fler bostäder till en rimlig kostnad och rättvisa villkor mellan olika boendeformer.

- Dagens föräldrageneration flyttade hemifrån när de var 19 medan dagens unga bor i snitt kvar hemma tills de är 23. Att få sin första egna lya i en rimlig ålder borde inte få vara en lyx för ett fåtal, säger Fritjof Carlsson-Brandt, projektledare för Hyresgästföreningen i region södra Skåne.

I Hyresgästföreningens nya reklamfilmer förflyttas tittaren till en magisk känsla som de flesta kan känna igen sig i, känslan att flytta hemifrån. Till sin hjälp har Hyresgästföreningen valt att samarbeta med Simon Kaijser, regissören bakom bland annat SVT:s hyllade dramaserie ”Torka aldrig tårar utan handskar”.

För mer information kontakta:

Fritjof Carlsson-Brandt, Projektledare, 0702 - 183638
Sofia Stenfeldt, PR-samordnare, 070-655 02 41