Prat om bostad 7 oktober om tunnelbanan och bostäderna

Tunnelbanan kan snart komma att byggas ut i Stockholm – just nu pågår en förhandling mellan företrädare för regeringen, Stockholms läns landsting och berörda Stockholmskommuner. Om kommunerna lovar att det byggs bostäder vid de nya stationerna, hjälper staten till med finansieringen av tunnelbaneutbyggnaden.
Men hur kommer tunnelbanan gå egentligen? Och hur många bostäder kan det bli i närheten?
Och viktigast av allt – vilka bostäder kommer man bygga? Blir det några studentbostäder eller hyresrätter?

Hyresgästföreningen region Stockholm bjuder in regeringens förhandlingsperson HG Wessberg till en kväll då vi diskuterar regionens utveckling.

Jon Jordås, journalist och tidigare reporter på P1, leder kvällen
Med oss har vi politiker från Nacka, Stockholm, Järfälla och Solna – de kommuner i vilka de nya tunnelbanelinjerna troligtvis kommer att dras.
Andra gäster med kunskaper inom stadsbyggnad och bostadsmarknad, ger perspektiv på vilka möjligheter och utmaningar som finns med projektet.

Deltagare:
HG Wessberg – regeringens förhandlingsperson
Bengt Hansson – analytiker, Boverket
Anna Wersäll – expert, Stockholms handelskammare
Susanne Lindh, stadsbyggnadsdirektör, Stockholms stad
Vanda Kehr, jagvillhabostad.nu

Anders Ekegren (FP), ordförande i stadsbyggnadsnämnden, Solna
Claes Thunblad (S), oppositionsråd, Järfälla
Karin Wanngård (S), oppositionsborgarråd, Stockholm
Cathrin Bergenstråhle (M), kommunalråd, ordförande i miljö- och stadsbyggnadsnämnden, Nacka

Debaser Medis, Medborgarplatsen, 7 oktober kl 18.00–20.30
DJ: Sara-Märta Höglund, som har varit del av Stockholms klubbliv sedan 2007. Till vardags skriver hon om musik för Nöjesguiden och Throw Me Away.