Succéregissören Simon Kaijser gör små filmer om stor sak.

För att bli vuxen måste man få flytta hemifrån. Det är utgångspunkten i Hyresgästföreningens nya reklamfilmer där regissören Simon Kaijser förflyttar tittaren till en känsla de flesta kan känna igen sig i, att flytta hemifrån.

289 000 bostadssökande unga vuxna står idag utanför bostadsmarknaden. Det är något Hyresgästföreningen tagit fasta på när de vill uppmärksamma Sveriges krisande bostadssituation.

Till sin hjälp valde Hyresgästföreningen att samarbeta med produktionsbolaget Social Club och Simon Kaijser, regissören bakom bland annat SVT:s hyllade dramaserie ”Torka aldrig tårar utan handskar”.

- Jag ville göra en ”slices of life”-film om en ung persons första tre månader i eget boende. Ett sorts collage över friheten och utmaningarna - fragmentariskt, men ändå med en tydlig riktning. Och inte minst med en feelgood-karaktär. En bild av hur det borde vara, och skulle kunna vara, menar Simon Kaijser.

Dagens föräldrageneration flyttade hemifrån när de var 19 medan dagens unga bor i snitt kvar hemma tills de är 23. Att få sin första egna lya är viktigt för att bli vuxen.

- Att flytta hemifrån är ett av de största stegen i livet. Stort och svårt nog som det är, utan att mötas av ett bostadsklimat som gör det helt omöjligt att hitta boende utan kontakter och pengar. Jag är inte avundsjuk på dagens ungdom, säger Simon Kaijser

Reklamfilmerna visas bland annat på TV3, TV4 och Kanal 5 och även på SF Bio. Tillsammans med filmerna lanseras sajten flerhem.nu där man kan se till att fler kan flytta hemifrån genom att påverka politiker.

För mer information, kontakta:

Sofia Stenfeldt, PR-samordnare
Hyresgästföreningen