Chockhyreshöjning i Luthagen stoppad

Tvisten om hyran i en hyreslägenhet i Luthagen i Uppsala som renoverats har avgjorts av hyresnämnden. Nämnden går i stort på Hyresgästföreningens linje om en lägre hyreshöjning, fastighetsägaren Stena får inte höja hyran med 30 procent.

-  Det är mycket glädjande. Beslutet är en tydlig signal att det får vara stopp för den här typen av kraftiga hyreshöjningar vid renoveringar, säger Isabelle Melin, förhandlare på Hyresgästföreningen.

Stena Fastigheter hade krävt en hyreshöjning med över 30 procent, men hyresnämnden avslog det kravet, höjningen blir nu istället bara 150 kronor mer än vad Hyresgästföreningen accepterat. Hyresgästföreningen hade gått med på en höjning av hyran eftersom standarden höjts. Man menade dock att renoveringen inte var så omfattande som hyresvärden hävdade. Stena fastigheter menade att lägenheten skulle jämföras med lägenheter i nyproducerade eller helrenoverande fastigheter, trots att renoveringen bara gjorts i den enskilda lägenheten.

-  Vi har jobbat mycket med den här typen av renoveringstvister där många tvingas flytta för att hyrorna höjs kraftigt. Så det är extra glädjande att hyresnämnden i huvudsak gick på vår linje nu. Men framför allt är det mycket glädjande för alla de hyresgäster som nu undgår risken för chockhöjning av hyran, säger Isabelle Melin.

FAKTA:

Lägenhetens storlek: 3 rum och kök, 82,6 m2. Byggd 1991.

Hyran innan renoveringen: 7 492 kronor/månad.

Stena Fastigheters krav: 9 973 kronor/månad.

Hyresgästföreningens krav: 8 846 kronor/månad.

Hyresnämndens beslut: 8 996 kronor/månad.

Mer information:

Kontakta Isabelle Melin, 018 18 93 07, 0727-14 58 16

Vill du ha kommentar från hyresgästen Kristina Thorén, ring 070 318 06 70.