21 000 står i kö för en bostad i Skellefteå. Trots efterfrågan byggs det nästan ingenting. Det vill Hyresgästföreningen ändra på.

De bostadssökande i Skellefteå har aldrig varit så många som nu. Bara det senaste året har 1000 personer skrivit in sig i Skebos kö som nu uppgår till 21000 bostadssökande. Av dem är hälften, 10 000 personer, aktivt sökande som går in minst en gång i kvartalet och letar efter bostad.

– Det är upprörande att det byggs så lite när behovet inte bara är stort, utan gigantiskt. De 48 lägenheter som Skebo nu bygger är som en droppe i havet. Vi måste få fart på byggandet, till exempel genom att återinföra de statliga räntebidragen och investeringsbidragen, säger Leif Hedvall, ordförande Hyresgästföreningen i Norra Västerbotten.

Hur många av de sökande i Skebos bostadskö som är unga vuxna visar inte statistiken.

– Men vår uppfattning är att det finns många ungdomar i Skellefteå i dag som inte kan flytta hemifrån på grund av bostadsbristen och långt ifrån alla har råd att köpa sig ett eget boende.  Tyvärr ser vi i dagsläget ingen politisk vilja att lösa bristen på bostäder.

Skellefteå är inte unikt
51 procent av Sveriges unga mellan 20 och 27 år saknar egen bostad. I 158 av landets kommuner råder det bostadsbristför unga, trots det byggs det extremt lite nya bostäder i Sverige i jämförelse med andra länder i Europa.

Nu mobiliserar Hyresgästföreningen för att få till stånd en ansvarsfull bostadspolitik som kan lösa bostadsbristen och ge människor tak över huvudet. I helgen samlas därför förtroendevalda från Hyresgästföreningen i Norrland på Medlefors folkhögskola för att diskutera bostadsfrågor och lägga upp taktik.

Kom och sov över
Under helgen kommer en lägenhet, enrummare, att byggas upp utanför skolan. Lägenheten är mobil och ska turnera i Sverige. Första gången den byggs upp blir i Skellefteå. Lägenheten monteras under fredagen och finns på plats hela helgen. Kom gärna och ta en titt i den eller varför inte sova över?

För mer information:
Leif Hedvall, ordförande, Hyresgästföreningen Norra Västerbotten, 070-625 86 05
Anneli Lundmark, pressekreterare, Hyresgästföreningen region Norrland, 070-28 58 117

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------