Gunilla Thorin utsedd till ny regionchef i Hyresgästföreningen Region Stockholm

Gunilla Thorin har utsetts till ny regionchef för Hyresgästföreningen region Stockholm. Hon tillträder den 26 augusti.

Gunilla Thorin är 54 år och kommer närmast från fackförbundet Unionen. Hon är sedan 2011 chef för Unionens medlemscenter och ingår i Unionens ledningsgrupp.

Tidigare har Gunilla Thorin bland annat varit regionchef i HTF och haft olika chefspositioner inom Borås kommun.

Hon har en Förvaltningssocionomexamen från Göteborgs universitet och har även gått en chefs- och ledarutvecklingsutbildning vid Handelshögskolan i Stockholm.

Gunilla Thorin kommer att ägna en stor del av sin tid åt regionens förändrings- och utvecklingsarbete i enlighet med Hyresgästföreningens strategi Agenda 2016.

-Jag är präglad av att ha arbetat med idéburen verksamhet under hela mitt yrkesliv och besjälad av att arbeta i en verksamhet som är till nytta för människor. Det ska bli väldigt roligt att få arbeta med bostadsfrågan som är en så central del i människors liv. Och det ska bli både spännande och utmanande att få vara en del av det arbete Hyresgästföreningen bedriver, säger Gunilla Thorin i en kommentar.

-Jag är väldigt glad över valet av Gunilla Thorin, säger Hyresgästföreningens förbundschef Jan Johnsson. Regionen får nu en tydlig, trygg och positiv ledare med stor erfarenhet av att utveckla verksamheter. Hon har en gedigen erfarenhet av ledarskap och ideella organisationer och kommer även att vara en viktig kraft i Hyresgästföreningens nationella arbete.

-Gunilla Thorins uppdrag är att tillsammans med regionstyrelsen, 3 500 förtroendevalda och 160 anställda utveckla Hyresgästföreningens verksamhet i Stockholm. Situationen i Stockholm är utmanande, med tuffa hyresförhandlingar, en svår bostadsbrist och hårdföra fastighetsägare. Därför känns det extra bra att en så kompetent och drivande ledare som Gunilla Thorin tar över rollen som regionchef, fortsätter Jan Johnsson.

Gunilla Thorin efterträder Arne Nilsson, som varit tillförordnad regionchef sedan november 2012. Hon kommer även att medverka i det nationella övergripande ledningsarbetet och ingå i Hyresgästföreningens ledningsgrupp, HLG.

Region Stockholm är den största i Sverige med 125 000 medlemmar, 3 500 förtroendevalda och 160 anställda.

För mer information, kontakta:

Jan Johnsson, förbundschef Hyresgästföreningen 070-645 02 70

Gunilla Thorin, tillträdande regionchef Region Stockholm 0730-78 76 00