Hyresgästföreningen samlar namn mot orättvis beskattning av hyresrätter

Helgen innan Våffeldagen, 23-24 mars, samlar Hyresgästföreningen namn mot hyrskatt och bjuder på våfflor på flera platser i södra Skåne. Sammanlagt deltar drygt 100 förtroendevalda på 13 olika platser.

– Vi är många som ser det orimliga i att hyresgäster är hårdare beskattade än den som äger sitt boende. Det är inte bara orättvist utan leder också till att det byggs alldeles för få hyresrätter, och att de som byggs blir alltför dyra att efterfråga, säger Anneli Philipson, bostadspolitisk utredare på Hyresgästföreningen.

– Därför tar vi tillfället i akt och bjuder på våfflor och ger människor chans att vara med och skriva på för att avskaffa hyrskatten. I Trelleborg blir det även politikersamtal med Catherine Persson (Socialdemokraterna) och Bertil Larsson (Söderslättspartiet), avslutar Anneli Philipson.

På följande platser och tider pratar Hyresgästföreningen hyrskatt, samlar namn och serverar våfflor:

Malmö lördag 23 mars, kl 11-14: Café Mötesplatsen på Nydalatorget

Malmö lördag 23 mars, kl 13-15: Gustav Adolfs torg, Sevedsplan, Lindängen centrum, Hermodsdalstorget

Malmö söndag 24 mars, kl 13-15: RF Bergs plats på Limhamn, Kronprinstorget, Skomakarebyn 8 i Bunkeflostrand

Skurup lördag 23 mars, kl 12-15: Storskiftet 13

Sjöbo lördag 23 mars, kl 13-16: Föreningsgatan 36

Trelleborg lördag 23 mars kl 10-12: Torget

Vellinge lördag 23 mars, kl 10-12: Vellinge centrum

Arlöv lördag 23 mars, kl 12-14: Burlöv Center, ingång 2

Välkommen!

För ytterligare information kontakta:
Anneli Philipson, bostadspolitisk utredare, 0704-71 43 08