Nya hyror i Enköpings hyresbostäder

Hyresgästföreningen och Enköpings hyresbostäder (EHB) hart kommit överens om en höjning av hyrorna med två procent. Länge fanns ett hot om att parterna inte skulle komma överens och att årets förhandling, liksom förra årets, skulle avgöras i Hyresmarknadskommittén (HMK).

-  Det är skönt att vi slapp HMK och det är skönt att vi fick ner hyrorna från bolagets krav på tre procent, säger Per Claesson, förhandlingsledare på Hyresgästföreningen.

Hyrorna börjar gälla från första mars och innebär 120 kronor per månad för en normallägenhet med en hyra på 6 000 kronor.

-  EHB:s ledning har höga ambitioner att bygga mer, vi är lite oroliga för det. Bolagets ekonomi är visserligen starkt, men initialt blir det de befintliga hyresgästerna som får betala notan. Det kan inte bara vara fastighetsbolagens ansvar att få igång mer byggande, vi måste få en ändrad politik på nationell nivå som underlättar byggande, säger Per Claesson.

Mer information, Per Claesson 018 18 93