Nya Uppsalahyror

I dagarna sluts flera avtal som påverkar hyrorna för tusentals hyresgäster i Uppsala. Det är förhandlingarna med flera privata hyresvärdar som är klara. Höjningarna hamnar på mellan en procent och 2,7 procent. De flesta får höjningar på 1,6 eller 2,2 procent. För en lägenhet med en hyra på 5 000 kronor innebär höjningen i genomsnitt omkring en hundralapp per månad.

-  Kraven från privatvärdarna var betydligt högre och det känns bra att vi kommer ner en bit från kraven som var på upp emot fyra procent, säger Per Claesson, förhandlare på Hyresgästföreningen.

Hyresgästföreningen menar att kraven var orimliga med tanke på den allmänna kostnadsutvecklingen och att det finns anledning att hålla koll på hyresutvecklingen i Uppsala.

-  De krav som fastighetsägarna ställer riskerar att leda till en utveckling i Uppsala som är mycket tråkig. Hyrorna fortsätter uppåt. De har givetvis ett intresse att höja sina vinster, men vi talar för allmänintresset att Uppsalas invånare ska ha råd att bo. Det tycker vi är viktigare, säger Per Claesson.

Man efterlyser också en mer aktiv politik från regeringen.

-  Stora delar av hyran består av skatter som gör hyresboendet onödigt dyrt. Det är dags att avskaffa hyrskatten, säger Per Claesson.

Mer information, Per Claesson, 018-18 93 18, 070-975 90 18.