Nu har bostadspolitiken tagit sin givna plats i valrörelsen

På gårdagens seminarium i Almedalen, ”Vi vill ha fler hyresrätter – hur gör vi!” lyfte SABO, Fastighetsägarna och Hyresgästföreningen in bostadsfrågan i årets valrörelse en gång för alla. 250 åhörare lyssnade till hur politikerna slog fast att en egen bostad är en mänsklig rättighet.

I centrum för seminariet stod Trepartens rapport ”Balanserade ekonomiska villkor – en skattereform för hyresrätten”. Där slås det fast att det idag är 2000 kronor dyrare i månaden att bo i en hyresrätt jämfört med en bostadsrätt eller ett egnahem.

På seminariet påminde moderatorn journalisten Annika Hagström och sidekicken Fredrik Karlsson, chefredaktör på Byggvärlden, om bostadsfrågans starka inverkan i tidigare valrörelser, till exempel 1966 då Tage Erlander passade på frågan om hur bostadsbristen skulle åtgärdas och sedan förlorade valet. I år är det ingen politiker, oavsett partitillhörighet, som missat att bostadsfrågan är grundläggande för individer och för hela samhällsutvecklingen. Hälften av landets kommuner har bostadsbrist och den rekordstora ungdomskoll som idag är på väg ut i vuxenlivet efterfrågar just hyresrätter. Service, frihet och möjlighet att inte binda kapital i ett boende lockar stort.

Därför var det också självklart att kommunminister Mats Odell (KD) från scenen lovade att se över de ekonomiska villkoren som missgynnar hyresrätten.

- Jag kommer att återkomma med förslag på hur obalansen kan åtgärdas, lovade han och flaggade även för att nya åtgärder för att öka antaget studentbostäder kommer inom kort.

Johan Löfstrand (S) förstärkte bilden av att bostaden är en central del i människors liv och därför också en självklar fråga för årets valrörelse.

- Vi lovar att göra något åt den ekonomiska obalansen. Bostaden är inte vilken vara som helst, den är en mänsklig rättighet, sade han.

Kontakt:

Irene Fällström, kommunikationschef, Fastighetsägarna Sverige, 070- 568 80 61