Hyresgäster fick sänkning av hyran

Hyrorna för tio hyresgäster hos Lelånghus fick månadshyran sänkt med 825 kronor i Hyresnämnden. De tio hyresgästerna representerades av Hyresgästföreningen i Hyresnämnden.

– Vi blev kontaktade av en hyresgäst som tyckte att hyran var för hög. När vi besiktigade lägenheten såg vi att hyran var oskälig eftersom kvaliteten inte var vad man kan förvänta sig av andra nybyggda lägenheter, säger Monicka Sparrman, jurist på Hyresgästföreningen region Stockholms förhandlingsenhet.

Hyresvärden hade själv satt hyrorna utan att ha förhandlat om dem med Hyresgästföreningen. I prövningen i Hyresnämnden visade Hyresgästföreningen jämförelselägenheter byggda samma år, med samma hyra men med mycket högre standard. Hyresnämnden gick på Hyresgästföreningens linje och sänkte hyran för de tio hyresgästerna med 825 kr per månad. Flera hyresgäster fick hyran sänkt retroaktivt eftersom de bott i huset sedan oktober 2011. De som bott längst tid fick 13 200 kronor tillbaka förutom den sänkning som gäller för 2013.

För mer information, kontakta:

Monicka Sparrman
Jurist, Förhandlingsenheten