Hyresgästföreningen ökar antalet medlemmar för andra året i rad

Den sista december 2012 hade Hyresgästföreningen 532 936 medlemmar - en ökning med 3 656 medlemmar från januari 2012. Hyresgästföreningen går därmed emot den negativa trend som finns och ökar medlemsantalet för andra året i rad, i stället för att minska som många andra organisationer gör.

-Det är mycket glädjande att vi ökar, säger Susanne Moge, Hyresgästföreningens nationella medlemsstrateg, i en kommentar. Det är dessutom många år sedan vi hade en ökning av den här storleken och det är extra roligt. Det visar att vi är på rätt väg.

-Det är naturligtvis positivt för alla Hyresgästföreningens medlemmar att vi blir fler och fler och därmed starkare, säger Barbro Engman, förbundsordförande för Hyresgästföreningen.

-2012 har varit ett tufft år. Många fastighetsägare krävde orimligt höga hyreshöjningar. Dessutom så drev regeringen tillsammans med Sverigedemokraterna igenom förändrade regler vid andrahandsuthyrning vilket kommer försvåra ytterligare för de unga som behöver en bostad, säger Barbro Engman.

-Och strax innan jul presenterade regeringens utredare Per-Anders Bergendahl ett illa genomtänkt och mycket kritiserat förslag till förändrade hyresregler, ett förslag som skulle leda till chockhöjda hyror på många orter. Då känns det naturligtvis både extra bra och väldigt viktigt att alltfler hyresgäster uppskattar vårt arbete och vill vara en del av det, säger Barbro Engman.

I jämförelse med 2011 har Hyresgästföreningen dessutom lyckats avsevärt bättre med att behålla medlemmar.

Ökningen sker i så gott som alla regioner i landet. Exempelvis region Västra Sverige, Norrland och BÄSK (BlekingeÄlvsborgSkaraborg) har de högsta medlemssiffrorna på mer än tio år. I andra regioner ökar medlemstalen mer än förväntat.

För mer information, kontakta:

Barbro Engman, förbundsordförande Hyresgästföreningen 070-524 28 66

Susanne Moge, nationell medlemsstrateg Hyresgästföreningen 073-622 17 19