14,6 miljarder i rotavdrag till villa och bostadsrätt - noll till hyresrätt

Idag kom nya rotsiffor från Skatteverket. Under 2012 betalades 14,6 miljarder ut till villa och bostadsrätt. Det är en ökning med en miljard sedan 2011. Hyresgästföreningen har ända sedan rotavdraget infördes krävt att det även ska gälla de tre miljoner medborgare som valt att bo i hyresrätt.

- I dag står hyresgästerna själva för renoveringarna i form av hyreshöjningar. Med ett rotavdrag till hyresrätt skulle hyreshöjningarna i samband med renovering minska markant. Fler människor skulle få en möjlighet att kunna bo kvar i sina hem. Idag tvingas hyresgäster flytta på grund av höga hyreshöjningar i samband med renovering, säger Barbro Engman förbundsordförande på Hyresgästföreningen.

-  Hyresgästföreningen föreslår att ett rotavdrag till fastighetsägaren införs. Förslag innebär att fastighetsägaren ska kunna göra avdrag för arbetskostnader för renovering med max 50 000 kronor per lägenhet. Om 20 000 lägenheter per år rustas skulle kostnaden bli en miljard kronor per år. Det är en förhållandevis liten utgiftspost jämfört med de 14,6 miljarder som satsas på rotavdrag för villa och bostadsrätt, säger Barbro Engman.

För mer info, kontakta:
Barbro Engman, förbundsordförande Hyresgästföreningen, 070-524 28 66