Hyresgästföreningen välkomnar ägarbyte

Den 28 december får hyresgästerna i Bostads AB Gröningens hyreshus i Herrgården en ny hyresvärd. Köpare till de 867 lägenheterna är Victoria Park AB.

– Det är en positiv nyhet. Vi hoppas att det blir bättre för hyresgästerna, säger Christina Wessling, regionchef för Hyresgästföreningen, region södra Skåne.

Hon uppskattar att Victoria Parks vd, Greg Dingizian, har ett personligt engagemang i Rosengård där han själv vuxit upp.

– Han och bolaget är väl etablerat i Malmö och jag tror närheten till de boende har betydelse. Vi hoppas att Victoria Park ska klara utmaningen i att strukturera och samordna det fortsatta renoveringsarbetet. Herrgården behöver seriösa fastighetsägare som är beredda att satsa på långsiktigt ägande och att ha en bra dialog med de som bor där, säger Christina Wessling.

Kenneth Gustavsson, föreningsordförande i Hyresgästföreningen Malmö centrum/öst, har de senaste fem åren jobbat aktivt för en bättre livssituation för de boende på Herrgården.

– Det är bra att det blir en ny ägare. Jag hoppas att det kommer att finnas tillräckligt med kapital för att fullfölja renoveringen, säger Kenneth Gustavsson.

Hyresgästföreningen var en av aktörerna som för drygt fyra år sedan slog larm om missförhållandena i flera av bostadshusen på Herrgården. Sedan dess har föreningen företrätt flera av de boende juridiskt. Sedan flera år tillbaka driver föreningen olika lokala projekt för att skapa en bättre vardag och livskvalitet för de boende i stadsdelen, bland annat en fritidsgård med läxläsning och en friskvårdsanläggning för kvinnor.

För mer information kontakta:
Christina Wessling,
regionchef, 040-17 43 40