Skurupshem höjer hyran 2,5 procent

Nu är hyresförhandlingen med Skurupshem klar. Den första januari 2013 höjs allmännyttans hyror i Skurup med 2,5 procent. Inför förhandlingen begärde Skurupshem hyreshöjningar på 3,9 procent  men Hyresgästföreningen lyckades pressa ner kravet.

– Det är positivt att höjningen slutade på en nivå som är långt under vad Skurupshem krävde från början. Det blev dessutom en klart lägre höjning än i fjol, säger Hyresgästföreningens förhandlingsledare Sten Svensson.

Uppgörelsen om hyreshöjning för nästa år omfattar också ett löfte från Skurupshem att ta igen sedan tidigare eftersatt underhåll.

Under 2013 kommer Skurupshem bland annat att utföra fönsterbyte på Västra Backgatan, fönsterbyte i förrådsutrymme på Rydsbogatan och Vinkelgatan i Rydsgård, fasadrenovering och fönsterbyte i trapphus Östergård, byte av badrumsfönster vid Stortorget i Skurup och takrenovering Ramsbovägen 17 i Skivarp.

– Det är en viktig del av uppgörelsen att fastighetsägaren lovat en fortsatt satsning på att hämta igen eftersatt underhåll vilket hyresgästerna krävt, säger Sten Svensson.

För mer information kontakta:
Sten Svensson, förhandlingsledare, 040-17 43 24
Joakim Lund, biträdande förhandlingsledare, 040- 17 43 23