Hyresförhandlingarna för Jakriborg har strandat

Efter resultatlösa diskussioner om nya hyror för hyresgästerna i området Jakriborg i Hjärup har hyresvärden valt att frånträda förhandlingen.

– Det är alltid tråkigt när man inte lyckas komma överens genom förhandlingar, säger Joakim Lund, förhandlare på Hyresgästföreningen i region södra Skåne.

Hyresgästföreningen anser att fastighetsägaren under en lång tid har undvikit att åtgärda en rad brister i området. Detta har varit ett ursprungligt krav för att komma vidare i diskussionen om eventuella framtida höjningar av hyran i Jakriborg.

Hyresgästföreningen har drygt 160 medlemmar i området. Dessa har under dagen fått information om den strandade förhandlingen. Det förekommer att hyresvärdar efter att ha frånträtt förhandlingen tar saken i egna händer och skickar ut nya avier med höjd hyra, trots att det varken fattats något beslut i hyresnämnden eller finns någon ny förhandlad hyra mellan värden och Hyresgästföreningen.

– Vi uppmanar alltid hyresgästerna att betala den gamla hyran tills att det finns ett formellt beslut om eventuella höjningar, säger Joakim Lund.

Nu blir det sannolikt upp till hyresnämnden att avgöra hyran för de cirka 400 hyreslägenheterna i området.

För mer information kontakta:
Joakim Lund, förhandlare, 040-17 43 23
Dorthe H Romare, förhandlingschef, 040-17 43 12