Cryptosporidium ger rätt till hyresnedsättning

Den 29 oktober inleddes rättegången i Östersunds tingsrätt där Hyresgästföreningen företräder en medlem som inte kunnat använda sitt dricksvatten på grund av cryptosporidium. Idag kom domen från tingsrätten som ger medlemmen rätt till 5% i hyresnedsättning för den tid som vattnet inte kunde användas.

Hyresgästföreningen har hela tiden ansett att det är ett hinder i nyttjanderätten att inte kunna använda det kommunala vattnet för matlagning, dryck och tandborstning. Hyresgästföreningen och Östersundshem har tidigare försökt att enas i Hyresnämnden, vilket inte har lyckats.

- Vi var ganska säkra på att tingsrätten skulle dela vår syn på att det är ett men i boendet att inte kunna använda vattnet, säger Niclas Sundell, Chefsjurist Hyresgästföreningen region Norrland. Vi är nöjda med en ersättning på 5%, även om vi anser att ersättningen borde vara högre.

Hur Hyresgästföreningen går vidare efter domen, beror helt och hållet på hur Östersundshem väljer att agera och om de accepterar domen och betalar ut ersättning till hyresgästerna frivilligt. Vid en överklagande dom, kommer även Hyresgästföreningen att överklaga och kräva högre ersättning.

Även i Skellefteå finns många medlemmar som drabbats vid utbrott av cryptosporidium, som idag väntar på att få besked om vad domen innebär för dem.

- Vi har redan inlett en diskussion med Skebo, säger Niclas Sundell, diskussionerna kommer att fortsätta när domen i Östersund vunnit laga kraft.

För mer information, kontakta:
Niclas Sundell, Chefsjurist Hyresgästföreningen region Norrland, tfn 070-579 24 46