Tack på förhand, Anders Borg!

Nu lanserar Hyresgästföreningen kampanjen "Tack på förhand".  I den tackar vi finansminister Anders Borg, på förhand, för att han avskaffar hyrskatten.

Villor och bostadsrätter får ränteavdrag och rot-avdrag till ett värde av 39,6 miljarder kronor per år. Hyresrätter får inte en krona. Detta utgör en dold skatt - hyrskatten - som läggs på hyresrätter. Det tycker vi är orättvist. Det är viktigt att det råder likvärdiga ekonomiska villkor, oavsett vilken boendeform man väljer.

Anders Borg har redan konstaterat att de som bor i hyresrätt är överbeskattade och han har därför tillsatt en utredning i frågan. Men vi tycker att det behöver göras mer, och det är många som håller med oss. Därför samlar vi in namnunderskrifter och förhandstackar Anders Borg redan nu, för att han avskaffar hyrskatten.

-Vi är övertygade om att Anders Borg vill ha rättvisa på skatteområdet, säger Barbro Engman, förbundsordförande för Hyresgästföreningen, i en kommentar. Dessutom är avskaffandet av hyrskatten ett utmärkt sätt att få igång byggandet i hela landet. Det möjliggör också att miljonprogrammen kan rustas upp utan att folk tvingas flytta från sina hem. Det tror vi verkligen ligger i Anders Borgs, och i övriga regeringens, intresse.

-Då går det inte att hålla fast vid ett skattesystem som missgynnar både hyresgäster och hyresrätten, säger Barbro Engman.

Läs mer om kampanjen och på vilka sätt vi tackar Anders Borg och få mer kunskap om hyrskatten på tackpaforhand.nu

För mer information, kontakta:

Barbro Engman, förbundsordförande Hyresgästföreningen 070-524 28 66