Debatt om utförsäljningar av Stockholms stads allmännytta

Söndagen 22 april kl 14 anordnar Hyresgästföreningen en debatt om utförsäljningarna av allmännyttan i Stockholms stad.

Deltagare: Joakim Larsson (M) ytterstadsborgarråd, Ann-Margarethe Livh (V) oppositionsborgarråd, Emilia Bjuggren (S) styrelseledamot Familjebostäder, Yvonne Ruwaida (MP) vice ordförande Svenska bostäder. Moderator: Cissi Wallin, från Kvällsöppet TV4 och Radio 1.

De allmännyttiga bolagen i Stockholms stad har tagit beslut om att sälja 2 800 lägenheter i Bromma, Vällingby och Hagsätra. Under de senaste tio åren har 42 000 lägenheter sålts av de allmännyttiga bolagen i Stockholms stad.

– Vi vill ge hyresgästerna en chans att göra sina röster hörda och ställa sina frågor till politikerna eftersom de varken blivit tillfrågade eller haft möjlighet att påverka utförsäljningarna, säger Terje Gunnarson, ordförande Hyresgästföreningen region Stockholm.

De aktuella försäljningarna är dessvärre inga isolerade händelser. De är en del av en medveten politisk strategi där allmännyttan säljs för att finansiera andra kommunala utgifter och där antalet hyresrätter ska minska.

Efter den aktuella försäljningen kommer de allmännyttiga lägenheter i Stockholms stad att ha minskat från drygt 110 000 lägenheter år 2000, till 70 000 idag. Det betyder att mer än en tredjedel av de allmännyttiga hyresrätterna har försvunnit från en storstadsregion som varje dag ökar sin befolkning med två busslaster.

Söndag 22 april kl 14.00 i Nya Rågsveds Folkets Hus, Rågsveds torg 11

För mer information, kontakta:
Terje Gunnarson
Hyresgästföreningen region Stockholm